University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Design an online learnin session for training program users

Thumbnail
View/Open
1.3 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Tanhua, Kati
Date
2023
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Koronapandemian iskiessä monet organisaatiot pakotettiin opettelemaan etätyötapoja myös työvoiman kouluttamiseen ja erityisesti erilaisten järjestelmien käyttöönottamiseen. Monet organisaatiot myös huomasivat kuinka kustannustehokasta hyvien etäkoulutusten järjestäminen voi olla. Tässä tutkimuksessa on tutkittu asiakkaan eli oppijan näkökulmasta mitkä ovat parhaat etäkoulutusten parhaat ominaisuudet oppimisen ja tehokkuuden kannalta. Tämä auttaa jatkossa etäkoulutuksia tarjoavia organisaatioita suunnitteleman mahdollisimman tehokkaita koulutuksia. Tutkimuskysymyksinä tutkimuksessa on ensinnäkin, että mitkä ovat verkko-oppimisen hyödyt ja haitat asiakkaan näkökulmasta sekä että mikä on digitaalisen oppimisen tapojen tulevaisuuden potentiaali pandemian väistyessä? Tutkimus tehtiin semistrukturoituina haastatteluina, joiden kysymykset pohjasivat aiemmin alan kirjallisuudessa esitettyihin ominaisuuksiin verkko-oppimisesta. Tutkimus tehtiin yhteistyönä yrityksen kanssa, joka tarjoaa osana omaa liiketoimintaansa verkkokoulutuksia ja heidän asiakkaansa toimivat tutkimuksessa haastateltavina. Tutkimuksessa selvisi, että haastateltavat arvostavat erityisesti etäkoulutuksissa niiden tehokkuutta, kun tiedossa on mitä käydään läpi ja aikaa ei tarvitse käyttää paikalle menoon. He kokivat muun muassa myös, että etäkoulutuksiin liittyy vähemmän häiriötekijöitä. Toisaalta taas moni koki vuorovaikuttamisen ohjaajan ja muiden osallistujien kanssa hankalammaksi etänä kuin paikan päällä. Haastatteluista selvisi myös, että haastateltavat eivät haluaisi enää palata pelkästään lähikoulutuksiin vaan mieluisin koulutusmalli olisi hybridimalli, jossa on mukana sekä etä- että lähikoulutuksia. ...
 
When the Covid-19 pandemic hit the world, many organizations were forced to learn remote training ways to train their workforce and specially to implement different digital systems. Many organizations also noticed, how cost-efficient arranging good remote training sessions can be. This study focuses on the point of view of the customer which in this case is the learner and what are the best characteristics for learning and efficiency. This will help organizations offering remote training to design as efficient trainings as possible. The first research question in this study is about the benefits and disadvantages of online learning from the point of view of the customer. Furthermore, this study researches the future potential of digital learning ways after the pandemic. The study was done as semi-structured interviews, for which the questions were based on the previous literature in the field about the characteristics regarding online learning. The study was conducted in co-operation with a company that as a part of their business offers online learning and the interviewees were gathered from their clients. The study showed that regarding remote training the interviewees appreciate the efficiency, when they know what the sessions are going to be about and that they do not have to use time to get to a specific place for the session. Furthermore, the interviewees felt, that there were less distractions with online learning. Then on the other hand many felt like it was harder to interact with the presenter and other participants online. The study also showed that the interviewees would not like to go back to just on-location trainings but to rather have a hybrid model, where there are both on-location and remote training sessions. ...
 
Keywords
remote training instructional videos verkkoseminaarit verkko-oppiminen etäopetus webinars online learning distance teaching
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305303343

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25543]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Pedagogical Design of Interactive Online Lectures : Instructional Intervention in Distance Education 

    Sarja, Anneli; Böök, Marja Leena; Uotinen, Sanna; Ladonlahti, Tarja (TOJDEL, 2017)
  • Development of Network Security Education 

    Honkanen, Risto; Myllymäki, Mikko; Hakala, Ismo (IEEE; Czech Technical University in Prague, 2021)
    Distance education has grown tremendously over the last decade. Internet technologies have enabled a large-scale dispensation of lectures, exercises, and training. Virtual Learning Management Systems (LMSs) offer a number ...
  • Enhancing web course design using action research 

    Hiltunen, Leena (University of Jyväskylä, 2010)
  • Digital media in blended coaching : interaction and distance presence in adult education 

    Pihlajamäki, Timo (2011)
    In this study were studied the dimensions and advantages of the digital media in the adult education and distance presence. The point of view and limiting of the study was coaching and the significance of face-to-face ...
  • Teaching Practices During the Covid-19 Pandemic in Austria, Estonia, Finland and Romania 

    Tuul, Maire; Tuul, Madis; Fenyvesi, Kristof; Yada, Takumi; Lázár, Csilla; Ferencz-Salamon, Alpár (Tallinna ülikool, 2022)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre