Game feel : pelituntuman vaikutus pelikokemukseen
Tutkielman tavoitteena on perehdyttää mitä on pelituntuma, ja miten se vaikuttaa pelikokemukseen. Tarkastellaan pelituntumaelementtien avulla, miten erilaiset pelituntumaelementit vaikuttavat pelikokemukseen. Johtopäätöksenä huomataan, että pelituntuma on keskeinen osa pelikokemusta ja vaikuttaa siihen. Tutkimuksesta ilmenee, että on tärkeä suunnitella pelituntumaelementit hyvin tarkkaan, jotta saavutetaan haluttu vaikutus pelikokemukseen. The aim of the thesis is to explain what game feel is, and how it affects the gaming experience. Using game feel elements, we will examine how different game feel elements affect the game experience. In conclusion, it is found that game feel is a key element of the game experience and influences it. The study shows that it is important to design game feel elements very carefully in order to achieve the desired effect on the game experience.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5369]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sosiaalisen vuorovaikutuksen vaikutus verkkopelikokemukseen
Järvinen, Timo (2020)Tässä tutkielmassa selvitetään miten sosiaalinen vuorovaikutus vaikuttaa pelikokemukseen. Tutkimusmenetelmänä on kirjallisuuskatsaus. Tutkielma alkaa siitä, mitä videopeli ja pelaaminen ovat. Todetaan, että videopeli on ... -
Tekoälyn vaikutus haastavuuteen hiiviskelypeleissä
Ahapainen, Atte (2020)Tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten pelitekoäly vaikuttaa pelaajan kokemaan haastavuuteen hiiviskelypeleissä. Hiiviskelypeleissä pelaajan tavoitteena on selvitä erilaisista tehtävistä pysytellen samalla mahdollisimman ... -
Pelin visuaalisuuden vaikutus pelikokemukseen
Koski, Timo (2016)Grafiikkaan panostetaan pelialalla paljon. Siksi on tärkeää tarkastella, millä tavoilla pelin aikana pelaajalle näkyvästä grafiikasta saadaan mahdollisimman suuri hyöty pelikokemukseen nähden. Tässä tutkimuksessa selvitetään, ... -
Proseduraalisen sisällöntuotannon käytön vaikutus pelikokemukseen
Lippojoki, Patrik (2023)Proseduraalisen sisällöntuotannon avulla peleihin kyetään luomaan sisältöä joko täysin tai osittain tietokoneen avulla ja sille keksitään koko ajan uusia käyttötapoja peliteollisuudessa. Proseduraalista sisällöntuotantoa ... -
Vaikeuden vaikutus pelikokemukseen
Helander, Juho (2020)Tässä tutkimuksessa perehdytään videopelien vaikeuden sekä pelikokemuksen yhteyteen. Tutkimuksessa esitellään gameflow-teoriaa, jonka mukaan pelikokemus on hyvä vaikeuden ollessa suhteutettuna pelaajan taitoihin. Tutkimuksessa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.