Jyväskylän yliopisto | JYX-julkaisuarkisto

  • suomi  | Anna palautetta |
    • suomi
    • English
 
  • Kirjaudu
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä aineisto 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä aineisto
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > Näytä aineisto

Vaikeuden vaikutus pelikokemukseen

Thumbnail
Katso/Avaa
161.9Kb

Lataukset:  
Show download detailsHide download details  
Tekijät
Helander, Juho
Päivämäärä
2020
Oppiaine
TietotekniikkaMathematical Information Technology
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.

 
Tässä tutkimuksessa perehdytään videopelien vaikeuden sekä pelikokemuksen yhteyteen. Tutkimuksessa esitellään gameflow-teoriaa, jonka mukaan pelikokemus on hyvä vaikeuden ollessa suhteutettuna pelaajan taitoihin. Tutkimuksessa käydään läpi myös pelaajatyyppejä, joiden päähuomio on kasuaalien pelaajien suurempi nautinto helpoista vaikeusasteista, kovanluokan pelaajien taas vaikeammista. Vaikeuden todetaan vaikuttavan myös immersioon monella tapaa. Lopussa verrataan dynaamisen ja staattisen vaikeuden eroa ja todetaan dynaamisen olevan monessa tilanteessa ja monille pelaajille parempi.
 
This paper studies the effect that difficulty has on game experience. This study presents gameflow-theory according to which game experience is positive as long as the difficulty of a game is appropriate with the players skill level. This study also goes through different player types and points out how casual players react positively to easier difficulties meanwhile hardcore players do the same with harder ones. It is also stated in this paper that difficulty affects immersion in many ways. Lastly this study compares dynamic difficulty adjusting and static difficulty adjusting concluding that dynamic is often times better for the player base.
 
Asiasanat
pelikokemus pelit pelaajat vaikeudet
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005193336

Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedot
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [4029]

Samankaltainen aineisto

Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.

  • Tekoälyn vaikutus haastavuuteen hiiviskelypeleissä 

    Ahapainen, Atte (2020)
    Tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten pelitekoäly vaikuttaa pelaajan kokemaan haastavuuteen hiiviskelypeleissä. Hiiviskelypeleissä pelaajan tavoitteena on selvitä erilaisista tehtävistä pysytellen samalla mahdollisimman ...
  • Pelin visuaalisuuden vaikutus pelikokemukseen 

    Koski, Timo (2016)
    Grafiikkaan panostetaan pelialalla paljon. Siksi on tärkeää tarkastella, millä tavoilla pelin aikana pelaajalle näkyvästä grafiikasta saadaan mahdollisimman suuri hyöty pelikokemukseen nähden. Tässä tutkimuksessa selvitetään, ...
  • Lisätyn digitaalisen sisällön vaikutus ja merkittävyys fyysisten pelien pelikokemuksessa 

    Juutilainen, Harri (2020)
    Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia lisätyn digitaalisen sisällön vaikutusta fyysisen pelin pelikokemukseen. Lisäksi tutkittiin sitä, mikä tekee lisätystä sisällöstä merkityksellistä. Tässä tutkimuksessa tutkittavaksi peliksi ...
  • Sosiaalisen vuorovaikutuksen vaikutus verkkopelikokemukseen 

    Järvinen, Timo (2020)
    Tässä tutkielmassa selvitetään miten sosiaalinen vuorovaikutus vaikuttaa pelikokemukseen. Tutkimusmenetelmänä on kirjallisuuskatsaus. Tutkielma alkaa siitä, mitä videopeli ja pelaaminen ovat. Todetaan, että videopeli on ...
  • Jään ulkopuolisen mailatekniikkaharjoittelun vaikutus joukkueen pelisuoritukseen 

    Vierimaa, Jukka (2010)
    Vierimaa, Jukka. 2010. Jään ulkopuolisen mailatekniikkaharjoittelun vaikutus joukkueen pelisuoritukseen. Liikuntabiologian laitos, Jyväskylän yliopisto. 79 s. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten jään ...
  • Selaa aineistoja
  • Selaa aineistoja
  • Artikkelit
  • E-kirjat
  • Esitelmät ja posterit
  • Historialliset kartat
  • Julkaisusarjat
  • Konferenssit ja seminaarit
  • Lehdet
  • Opinnäytteet
  • Oppimateriaalit
  • Nuotit ja musiikki
  • Tutkimusdata
  • Tutkimusraportit
  • Valokuvat

Selaa

Kaikki aineistotKokoelmaluetteloJulkaisupäivätTekijätAsiasanatJulkaistuLaitosOppiaine

Omat tiedot

Kirjaudu sisään

Tilastot

Tarkastele käyttötilastoja
  • Kuinka julkaista JYXissä?
  • Rinnakkais­tallentaminen
  • Opinnäytteiden julkaisu
  • Väitöskirjojen julkaisu
  • Julkaisupalvelut

Avoin tiede JYU:ssa
 
Tietosuojailmoitus

Saavutettavuusseloste

Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.
Open Science Centre