dc.contributor.advisor | Mäntylä, Terhi | |
dc.contributor.author | Vuorentausta, Tuuli | |
dc.date.accessioned | 2023-05-29T05:46:58Z | |
dc.date.available | 2023-05-29T05:46:58Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87246 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten alakoulun ympäristöopin oppikirjat tukevat oppilaan luontosuhteen rakentumista. Tarkoituksena oli perehtyä siihen, millaisia tehtäviä, aktiviteetteja, kuvia ja tekstejä oppimateriaaleissa esiintyy, jotka tukevat oppilaan luontosuhteen rakentumista. Lisäksi tarkasteltiin, miten oppimateriaalit eroavat toisistaan luontosuhteen rakentumisen tukemisen suhteen.
Tutkimus oli tutkimusotteeltaan laadullinen. Aineisto koostui Pisara ja Tutkimusmatka -oppikirjasarjojen ensimmäisen ja kuudennen luokan oppikirjasta, tehtäväkirjasta ja opettajan oppaasta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin ja sisällön erittelyn keinoin.
Tutkimus osoitti, että oppimateriaaleissa esiintyi tehtäviä, aktiviteetteja, tekstejä ja kuvia, joissa toteutui suoria luontokokemuksia, epäsuoria luontokokemuksia ja välillisiä/symbolisia luontokokemuksia. Oppimateriaaleissa esiintyi tehtäviä, joissa pohdittiin asenteita luontoa kohtaan ja omia luontokokemuksia. Tehtävissä ja teksteissä tuli toimia luonnon hyväksi ja niiden avulla pyrittiin herättää halu toimia luonnon hyväksi. Tutkimus osoitti, että luontosuhteen rakentumisen tukeminen on oppikirjasarjakohtaista. Eri vuosiluokkien materiaaleissa tuettiin luontosuhteen rakentumista eri tavoin.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että oppimateriaalit ovat hyvä apuväline oppilaan luontosuhteen tukemisessa. Lisäksi oppimateriaalien välillä on eroja, ja opettajan tulisikin oppimateriaaleja valitessaan tutustua hyvin oppimateriaaleihin ja vertailla niitä. | fi |
dc.format.extent | 64 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | oppimateriaalitutkimus | |
dc.title | Luontosuhteen rakentumisen tukeminen ensimmäisen ja kuudennen luokan ympäristöopin oppimateriaaleissa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202305293306 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | luontosuhde | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.subject.yso | luonto | |
dc.subject.yso | ympäristökasvatus | |
dc.subject.yso | oppikirjat | |
dc.subject.yso | alakoulu | |
dc.subject.yso | ympäristöoppi | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |