Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMäntylä, Terhi
dc.contributor.authorVuorentausta, Tuuli
dc.date.accessioned2023-05-29T05:46:58Z
dc.date.available2023-05-29T05:46:58Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87246
dc.description.abstractTutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten alakoulun ympäristöopin oppikirjat tukevat oppilaan luontosuhteen rakentumista. Tarkoituksena oli perehtyä siihen, millaisia tehtäviä, aktiviteetteja, kuvia ja tekstejä oppimateriaaleissa esiintyy, jotka tukevat oppilaan luontosuhteen rakentumista. Lisäksi tarkasteltiin, miten oppimateriaalit eroavat toisistaan luontosuhteen rakentumisen tukemisen suhteen. Tutkimus oli tutkimusotteeltaan laadullinen. Aineisto koostui Pisara ja Tutkimusmatka -oppikirjasarjojen ensimmäisen ja kuudennen luokan oppikirjasta, tehtäväkirjasta ja opettajan oppaasta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin ja sisällön erittelyn keinoin. Tutkimus osoitti, että oppimateriaaleissa esiintyi tehtäviä, aktiviteetteja, tekstejä ja kuvia, joissa toteutui suoria luontokokemuksia, epäsuoria luontokokemuksia ja välillisiä/symbolisia luontokokemuksia. Oppimateriaaleissa esiintyi tehtäviä, joissa pohdittiin asenteita luontoa kohtaan ja omia luontokokemuksia. Tehtävissä ja teksteissä tuli toimia luonnon hyväksi ja niiden avulla pyrittiin herättää halu toimia luonnon hyväksi. Tutkimus osoitti, että luontosuhteen rakentumisen tukeminen on oppikirjasarjakohtaista. Eri vuosiluokkien materiaaleissa tuettiin luontosuhteen rakentumista eri tavoin. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että oppimateriaalit ovat hyvä apuväline oppilaan luontosuhteen tukemisessa. Lisäksi oppimateriaalien välillä on eroja, ja opettajan tulisikin oppimateriaaleja valitessaan tutustua hyvin oppimateriaaleihin ja vertailla niitä.fi
dc.format.extent64
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otheroppimateriaalitutkimus
dc.titleLuontosuhteen rakentumisen tukeminen ensimmäisen ja kuudennen luokan ympäristöopin oppimateriaaleissa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202305293306
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoluontosuhde
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.subject.ysoluonto
dc.subject.ysoympäristökasvatus
dc.subject.ysooppikirjat
dc.subject.ysoalakoulu
dc.subject.ysoympäristöoppi
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright