Kertolaskun käsitteen rakentuminen toisen ja kolmannen luokan oppimateriaaleissa
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Pro gradu -tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää millä tavoin peruskoulun toisen ja kolmannen luokan matematiikan oppikirjat tukevat kertolaskun käsitteen rakentumista. Tavoitteena oli tutkia ja kuvata, millaisia kertolaskun käsitteen rakentumiseen liittyviä tehtäviä oppikirjoissa on. Lisäksi tarkoituksena oli tutkia millä tavoin kertolaskua koskevien tehtävien luonne muuttuu opetuksen nivelvaiheessa, siirryttäessä toiselta kolmannelle luokalle.
Tutkimuksessa analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmin kahta matematiikan oppimateriaalisarjaa. Oppimateriaalit olivat Milli ja Kymppi. Aineistolähtöisen sisällönanalyysin tukena oli teoriaohjaava eli abduktiivinen menetelmä.
Tuloksia peilattiin APOS-teoriaan (Dubinsky & McDonald, 2001; Tall, 2013.) Teoria kuvaa käsitteiden rakentumista. Tutkimuksen mukaan sekä Milli- että Kymppi -oppimateriaaleissa kertolaskun käsite rakentuu APOS-teorian ensimmäiseltä Action-vaiheelta, seuraavaan Process-vaiheeseen. Kertolaskun käsitteen rakentumisen edellytys on opetuksen oikea-aikainen kohdentuminen oppilaan lähikehityksen vyöhykkeelle.
Tutkimuksen tuloksiin on suhtauduttava kriittisesti. APOS-teorian vaiheet kuvaavat ihmisen mielen henkisiä toimintoja ja tutkimuksessa tutkitaan kertolaskun käsitteen rakentumista oppikirjoissa. Tuloksia tukee opettajan pedagoginen toiminta. Tutkimus edistää kertolaskun käsitteen ymmärtämistä ja matemaattisten pohjataitojen merkitystä alkuopetuksessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luontosuhteen rakentumisen tukeminen ensimmäisen ja kuudennen luokan ympäristöopin oppimateriaaleissa
Vuorentausta, Tuuli (2023)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten alakoulun ympäristöopin oppikirjat tukevat oppilaan luontosuhteen rakentumista. Tarkoituksena oli perehtyä siihen, millaisia tehtäviä, aktiviteetteja, kuvia ja tekstejä ... -
Piilo-opetussuunnitelma sukupuolinäkökulmasta kolmannen luokan matematiikan oppikirjoissa
Kallio, Elina; Rehn, Maija (2003) -
Sanallisten tehtävien kompleksisuuden rakentuminen 6. ja 7. luokan matematiikan oppikirjoissa
Niutanen, Veera (2020)Tässä tutkielmassa tarkastelen 6. ja 7. luokan matematiikan oppikirjojen sanallisia tehtäviä ja niiden kompleksisuuden rakentumista virketasolla. Tutkimus kuuluu oppikirjatutkimuksen ja tekstintutkimuksen tutkimuskentille, ... -
"Kumpi on suurempi, puolet kolmasosasta vai kolmasosan puolikas?" : murtolukukäsitteen opettaminen kolmessa kolmannen luokan oppikirjassa
Mäki, Nella; Vihelä, Elina (2019)Kolmannella luokalla matematiikan opetuksessa uusien käsitteiden ja sisällön määrä kasvaa alkuopetukseen nähden. Murtoluvun käsite on yksi näistä opetettavista asioista. Tämän tutkielman tarkoituksena on vertailla ... -
Ohjelmoinnin opetus 1–4 lk. matematiikan oppimateriaaleissa ja luokanopettajien kokemana
Järvelä, Petri; Vilmusenaho, Jasmin (2022)Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee ohjelmoinnin opettamista matematiikan oppimateriaaleissa vuosiluokilla 1–4 ja luokanopettajien kokemana. Lisäksi tarkastellaan, miten toiminnallisuus näyttäytyy ohjelmoinnin opetuksessa. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.