Ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden käsityksiä kestävästä kehityksestä
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ammatillisen koulutuksen opiskelijoilla on kestävästä kehityksestä. Kestävää kehitystä lähestyttiin sen eri osa-alueiden näkökulmasta, joita ovat ekologinen, sosiaalinen ja taloudellinen kestävyys. Kulttuurinen kestävyys nähtiin osana sosiaalista kestävyyttä. Tutkimusaineisto koostui POLKU 2.0 – Jatkuvan oppimisen Polkukartta kestävään bio- ja kiertotalouteen -hankkeessa (Euroopan Sosiaalirahasto 2021–2023) kerätystä kyselyaineistosta. Kysely oli suunnattu ammatillisen koulutuksen kolmannen vuoden perustutkinto-opiskelijoille ja siihen vastasi Pohjoisen Keski-Suomen ammattiopistosta yhteensä 41 opiskelijaa. Laadullinen aineisto analysoitiin teoriasidonnaisella sisällönanalyysilla. Tulokset osoittivat, että opiskelijoiden käsitykset kestävän kehityksen osa-alueista mukailevat vahvan kestävyyden määritelmää, jonka mukaan ekologinen kestävyys nähdään pohjana muille kestävyyden osa-alueille. Opiskelijat kuvasivat osa-alueiden liittyvän heidän henkilökohtaiseen elämäänsä ja arkeensa ennemmin kuin osaksi heidän ammatillista osaamistaan. Oman arjen lisäksi opiskelijat kuitenkin näkivät kestävän kehityksen myös koko maailmaa koskettavana globaalina agendana. Tutkimus auttoi ymmärtämään ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden käsityksiä kestävästä kehityksestä ja tarjosi uutta tietoa siitä, kuinka opiskelijat käsittävät kestävän kehityksen osa-alueet suhteessa toisiinsa ja omaan ammatti-osaamiseensa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kemian aineenopettajaopiskelijoiden käsityksiä kestävästä kehityksestä
Ripatti, Olli (2021)Tässä tutkielmassa selvitettiin, mitä kestävän kehityksen näkökantoja kemian opettajiksi opiskelevat pitävät tärkeinä. Lisäksi selvitettiin, mitä kestävän kehityksen näkökantoja opettajiksi opiskelevat nostavat esiin ... -
Antroposeenin ajan käsitys eläimestä ja kestävästä kehityksestä hevostalouden perustutkinnon tutkinnon perusteissa
Kukkoaho, Julia (2023)Hevostalouden perustutkinto on toisen asteen ammatillinen perustutkinto, jolle Opetushallitus on määrännyt valtakunnalliset tutkinnon perusteet. Tässä tutkimuksessa tutkin, millainen käsitys hevosesta eläimenä sisältyy ... -
Integroinnin mahdollisuus tukee liikuntasuhteen kehittymistä : kolmikantayhteisön kokemuksia ammatillisen koulutuksen työelämässä oppimisesta
Oras, Mira (2023)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin ammatillisen koulutuksen vuonna 2018 voimaan tulleen reformin jälkeistä aikaa. Reformi vaikutti eniten työelämässä oppimisen määrän kasvuun ja sitä kautta työelämän edustajien ja työpaikkojen ... -
Käsiteanalyysi kestävästä kehityksestä politiikan viitekehyksessä
Kinnunen, Veera (2021)Tutkielman tarkoituksena on tutkia kestävän kehityksen käsitteen monitulkintaisuutta politiikan viitekehyksessä. Tutkielmassani kestävän kehityksen käsitettä tutkitaan käsiteanalyysin avulla. Käsiteanalyysissa tunnistan ... -
Valoisamman tulevaisuuden puolesta : YK:n yleiskokouksen täysistunnoissa sekä toisessa komiteassa käydyt keskustelut kestävästä kehityksestä vuonna 2002
Vanhala, Salla (2010)Kestävä kehitys oli ollut kansainvälisen yhteisön toiminnan päämääränä 1970-luvulta lähtien. Ilmiön taustalla oli kasvanut huoli ympäristön tilasta. Asiaan otettiin virallisesti kantaa ensimmäisen kerran Tukholman ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.