Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä vaihtuvan henkilöstön merkityksestä varhaiskasvatuksen pedagogiikalle
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mitä näkemyksiä varhaiskasvatuksen
opettajilla on vaihtuvan henkilöstön merkityksestä varhaiskasvatuksen pedagogiikalle. Vaihtuvalla henkilöstöllä tarkoitetaan tässä tutkimuksessa päiväkodissa
työskenteleviä sijaisia ja varahenkilöitä. Tavoitteena oli kuulla varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä ja saada käsitys siitä, miten sijaiset ja varahenkilöt vaikuttavat pedagogiseen toimintaan ja kuinka heidät huomioidaan päiväkodin pedagogisen toiminnan suunnittelussa.
Tutkimus on laadullinen tutkimus ja tutkimusote hermeneuttinen. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin haastatellen yksitellen viittä (5) varhaiskasvatuksen opettajaa. Aineisto analysoitiin teemoitellen ja tuloksista erottui yhteensä seitsemän pääteemaa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että sijaiset ja varahenkilöt huomioidaan
pedagogisessa toiminnassa ja suunnittelussa. Sijaisten ja varahenkilöiden työskentelyä tukee hyvä perehdytys päiväkodin toimintakulttuuriin eri materiaalien
sekä pedagogisten suunnitelmien avulla. Tarvittaessa pedagogista toimintaa
muokataan tai se siirretään toiseen ajankohtaan.
Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että sijaiset ja varahenkilöt
koetaan tärkeäksi osaksi päiväkodin henkilöstöä ja heidät tarvitaan ja halutaan
töihin lapsiryhmään. Varahenkilöitä ja etenkin sijaisia huomioidaan yhä enemmän pedagogisessa suunnittelussa ja sijaisten ideat ja huomiot koetaan arvokkaiksi. Sijaiset ja varahenkilöt koetaan osaksi kasvattajatiimiä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5369]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja positiivisen pedagogiikan ilmentymisestä pedagogisessa toiminnassa
Purola, Anniina (2022)Tämä proseminaaritutkimus käsitteli positiivista pedagogiikkaa. Tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja positiivisen pedagogiikan ilmentymisestä varhaiskasvatuksen ... -
Ammatin induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia tiimin pedagogisesta johtajuudesta
Kaperi, Meri (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä varhaiskasvatuksen opettajan tiimin pedagogisesta johtajuudesta ammatin induktiovaiheessa. Tarkempana tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia ammatin induktiovaiheessa ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä pedagogisesta johtajuudesta
Rantonen, Eveliina (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä pedagogisesta johtajuudesta varhaiskasvatuksen työtiimissä. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, mitä pedagogisella johtajuudella tarkoitetaan ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien ja opiskelijoiden näkemyksiä varhaiskasvatuksen pedagogiikasta ja omasta pedagogisesta toiminnastaan
Hakala, Miia (2022)Pedagogiikka on keskeinen osa varhaiskasvatuksen toimintaa sekä varhaiskasvatuksen opettajan työtä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisten näkökulmien kautta varhaiskasvatuksen pedagogiikka määrittyi ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia pedagogisesta suunnittelusta alle 3-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmissä
Jokela, Tessa (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia pedagogisesta suunnittelusta alle 3-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmissä. Tutkimuksella on haluttu tehdä näkyväksi sitä, miten ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.