Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRuutiainen, Ville
dc.contributor.authorEskelinen, Tiia
dc.date.accessioned2023-05-25T05:42:16Z
dc.date.available2023-05-25T05:42:16Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87163
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mitä näkemyksiä varhaiskasvatuksen opettajilla on vaihtuvan henkilöstön merkityksestä varhaiskasvatuksen pedagogiikalle. Vaihtuvalla henkilöstöllä tarkoitetaan tässä tutkimuksessa päiväkodissa työskenteleviä sijaisia ja varahenkilöitä. Tavoitteena oli kuulla varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä ja saada käsitys siitä, miten sijaiset ja varahenkilöt vaikuttavat pedagogiseen toimintaan ja kuinka heidät huomioidaan päiväkodin pedagogisen toiminnan suunnittelussa. Tutkimus on laadullinen tutkimus ja tutkimusote hermeneuttinen. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin haastatellen yksitellen viittä (5) varhaiskasvatuksen opettajaa. Aineisto analysoitiin teemoitellen ja tuloksista erottui yhteensä seitsemän pääteemaa. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että sijaiset ja varahenkilöt huomioidaan pedagogisessa toiminnassa ja suunnittelussa. Sijaisten ja varahenkilöiden työskentelyä tukee hyvä perehdytys päiväkodin toimintakulttuuriin eri materiaalien sekä pedagogisten suunnitelmien avulla. Tarvittaessa pedagogista toimintaa muokataan tai se siirretään toiseen ajankohtaan. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että sijaiset ja varahenkilöt koetaan tärkeäksi osaksi päiväkodin henkilöstöä ja heidät tarvitaan ja halutaan töihin lapsiryhmään. Varahenkilöitä ja etenkin sijaisia huomioidaan yhä enemmän pedagogisessa suunnittelussa ja sijaisten ideat ja huomiot koetaan arvokkaiksi. Sijaiset ja varahenkilöt koetaan osaksi kasvattajatiimiä.fi
dc.format.extent45
dc.language.isofi
dc.subject.otherpedagoginen suunnittelu
dc.subject.otherpedagoginen toiminta
dc.subject.othervaihtuva henkilöstö
dc.titleVarhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä vaihtuvan henkilöstön merkityksestä varhaiskasvatuksen pedagogiikalle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202305253227
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysopedagogiikka
dc.subject.ysovarhaiskasvatuksen opettajat
dc.subject.ysosijaiset
dc.subject.ysohenkilöstö
dc.subject.ysosuunnittelu


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot