dc.contributor.advisor | Ruutiainen, Ville | |
dc.contributor.author | Eskelinen, Tiia | |
dc.date.accessioned | 2023-05-25T05:42:16Z | |
dc.date.available | 2023-05-25T05:42:16Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87163 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mitä näkemyksiä varhaiskasvatuksen
opettajilla on vaihtuvan henkilöstön merkityksestä varhaiskasvatuksen pedagogiikalle. Vaihtuvalla henkilöstöllä tarkoitetaan tässä tutkimuksessa päiväkodissa
työskenteleviä sijaisia ja varahenkilöitä. Tavoitteena oli kuulla varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä ja saada käsitys siitä, miten sijaiset ja varahenkilöt vaikuttavat pedagogiseen toimintaan ja kuinka heidät huomioidaan päiväkodin pedagogisen toiminnan suunnittelussa.
Tutkimus on laadullinen tutkimus ja tutkimusote hermeneuttinen. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin haastatellen yksitellen viittä (5) varhaiskasvatuksen opettajaa. Aineisto analysoitiin teemoitellen ja tuloksista erottui yhteensä seitsemän pääteemaa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että sijaiset ja varahenkilöt huomioidaan
pedagogisessa toiminnassa ja suunnittelussa. Sijaisten ja varahenkilöiden työskentelyä tukee hyvä perehdytys päiväkodin toimintakulttuuriin eri materiaalien
sekä pedagogisten suunnitelmien avulla. Tarvittaessa pedagogista toimintaa
muokataan tai se siirretään toiseen ajankohtaan.
Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että sijaiset ja varahenkilöt
koetaan tärkeäksi osaksi päiväkodin henkilöstöä ja heidät tarvitaan ja halutaan
töihin lapsiryhmään. Varahenkilöitä ja etenkin sijaisia huomioidaan yhä enemmän pedagogisessa suunnittelussa ja sijaisten ideat ja huomiot koetaan arvokkaiksi. Sijaiset ja varahenkilöt koetaan osaksi kasvattajatiimiä. | fi |
dc.format.extent | 45 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | pedagoginen suunnittelu | |
dc.subject.other | pedagoginen toiminta | |
dc.subject.other | vaihtuva henkilöstö | |
dc.title | Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä vaihtuvan henkilöstön merkityksestä varhaiskasvatuksen pedagogiikalle | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202305253227 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | pedagogiikka | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatuksen opettajat | |
dc.subject.yso | sijaiset | |
dc.subject.yso | henkilöstö | |
dc.subject.yso | suunnittelu | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |