Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia pedagogisesta suunnittelusta alle 3-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmissä
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien
kokemuksia pedagogisesta suunnittelusta alle 3-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmissä. Tutkimuksella on haluttu tehdä näkyväksi sitä, miten ja millaista pedagogista toimintaa varhaiskasvatuksen opettajat suunnittelevat alle 3-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmissä. Lisäksi tällä tutkimuksella on pyritty lisäämään tietoa
siitä, mitkä ovat pedagogista suunnittelua edistäviä ja ehkäiseviä tekijöitä sekä
miten varhaiskasvatuksen opettajat kehittäisivät pedagogista suunnittelua alle 3-
vuotiaiden lasten ryhmissä. Tutkimuksen tavoitteena on siis ollut lisätä tietoisuutta alle 3-vuotiaiden lasten pedagogiikasta ja sen suunnittelusta.
Tutkimus toteutettiin Suomessa vuosien 2019-2021 aikana. Tutkimus on
laadullinen, sisältäen fenomenologisia piirteitä. Aineistonkeruu toteutettiin
haastattelemalla kahdeksaa alle 3-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmissä työskentelevää tai työskennellyttä varhaiskasvatuksen opettajaa. Tutkimusaineisto analysoitiin teoriasidonnaisen sisällönanalyysin periaattein.
Tutkimukseen osallistuneet opettajat liittivät pedagogiseen suunnitteluun
erityisesti koulutuksen tuoman asiantuntijuuden ja yhteistyön lasten vanhempien sekä oman tiimin kanssa. Opettajat kuvailivat suunnittelevansa lasten varhaiskasvatuksen aloitusta, arjen tilanteita sekä ohjattuja tuokioita. Tutkimus
osoitti opettajien pitävän alle 3-vuotiaiden pedagogiikkaa merkittävänä ja toivovan sille enemmän arvostusta ja huomiota jo niin opettajaksi opiskeltaessa kuin
työelämässä lisäkoulutuksien, resurssien lisäämisen ja vertaistuen muodossa.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24907]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia kirjallisuuskasvatuksen toteuttamisesta 0-6-vuotiaiden päiväkotiryhmissä
Nenonen, Julia; Lokka, Venla (2021)Tämän tutkimuksen päätavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia liittyen kirjallisuuskasvatuksen toteuttamiseen, merkityksiin ja haasteisiin varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli antaa ... -
"Lapseni kertoi, että tuntuu hyvältä olla juuri sellainen lapsi, kun on" : 5-7-vuotiaiden lasten huoltajien ja varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä lasten itsetunnon vahvistamisesta
Tyynelä, Annika; Mäkinen, Minna (2021)Laadullinen tutkimuksemme kertoo 5–7-vuotiaiden lasten huoltajien ja varhaiskasvatuksen opettajien käsityksistä lasten itsetunnon vahvistamisesta. Tarkastelimme huoltajien ja varhaiskasvatuksen opettajien käsitysten eroja ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien ja opiskelijoiden näkemyksiä varhaiskasvatuksen pedagogiikasta ja omasta pedagogisesta toiminnastaan
Hakala, Miia (2022)Pedagogiikka on keskeinen osa varhaiskasvatuksen toimintaa sekä varhaiskasvatuksen opettajan työtä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisten näkökulmien kautta varhaiskasvatuksen pedagogiikka määrittyi ... -
"Lähtökohta on se, että kaikki osallistuu kaikkeen ja me aikuiset mahdollistetaan se osallistuminen" : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityistä tukea saavien lasten osallistumisen toteutumisesta
Markkinen, Karoliina; Kuusela, Millariina (2022)Kandidaatintutkielmamme tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityistä tukea saavien lasten osallistumisen toteutumisesta ja tukemisesta. Halusimme selvittää, millaiset asiat mahdollistavat ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä vaihtuvan henkilöstön merkityksestä varhaiskasvatuksen pedagogiikalle
Eskelinen, Tiia (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mitä näkemyksiä varhaiskasvatuksen opettajilla on vaihtuvan henkilöstön merkityksestä varhaiskasvatuksen pedagogiikalle. Vaihtuvalla henkilöstöllä tarkoitetaan tässä tutkimuksessa ...