Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä äidinkielestä oppiaineena
Tarnanen, M., Aalto, E., & Kauppinen, M. (2013). Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä äidinkielestä oppiaineena. AFinLA-e: Soveltavan kielitieteen tutkimuksia, 5, 163-180. https://journal.fi/afinla/article/view/8745
Julkaistu sarjassa
AFinLA-e: Soveltavan kielitieteen tutkimuksiaPäivämäärä
2013Tekijänoikeudet
© 2013 Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry
This article examines language awareness and beliefs of primary teacher students in their first academic year. In this study, language awareness is understood as explicit knowledge about language, and as conscious perception and sensitivity in the learning and use of a language when the language is both a medium of learning and the target of it. The data come from questionnaire surveys based on samples of students (n = 152). The aim of the survey is two-fold because it reflects students’ language awareness as it took shape during their school years and informs us about their language-related knowledge, attitudes and beliefs at the beginning of academic studies. Our findings indicate that first-year teacher students consider the school subject Mother tongue and literature as useful and, to a large extent, also interesting. Students seem to be rather grammar-oriented and they value written skills over oral ones. Finally, we discuss what kind of school teaching the results reflect as well as the challenges of developing teacher education to support the raising of teacher students’ metalinguistic awareness.
...
Julkaisija
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ryISSN Hae Julkaisufoorumista
1798-7822Asiasanat
Alkuperäislähde
https://journal.fi/afinla/article/view/8745Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/22883330
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajaopiskelijoiden kielitoinen toimijuus monikielisten oppijoiden etäohjauksessa
Aalto, Eija; Skinnari, Kristiina; Mård-Miettinen, Karita; Siponkoski, Milka (Suomen ainedidaktinen tutkimusseura, 2022)Artikkelissa tarkastellaan opettajaopiskelijoiden kielitietoista toimijuutta ohjaustilanteessa, jossa he tukevat etäyhteyksin eri-ikäisiä monikielisiä oppijoita. Ennestään tuntemattomien monikielisten oppijoiden ohjaaminen ... -
Raising awareness of multilingualism as lived : in the context of teaching English as a foreign language
Kalaja, Paula; Pitkänen-Huhta, Anne (Routledge, 2020)Tässä artikkelissa esitellään mahdollisuuksia herätellä kielen oppijoiden kieli- ja kulttuuritietoisuutta. Esitellyt mahdollisuudet pohjautuvat 24 empiirisen tutkimuksen kriittiseen arviointiin. Tutkimuksissa käytettiin ... -
Kielitietoisuus uudessa varhaiskasvatussuunnitelmassa
Sopanen, Pauliina (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2018)Kielitietoisuus on yksi uusista käsitteistä uudessa varhaiskasvatusta ohjaavassa asiakirjassa Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016, johon pohjautuvat paikalliset opetussuunnitelmat otettiin käyttöön elokuussa 2017. ... -
Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä kirjallisesta päässälaskusta
Mattila, Mari (2008) -
Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä hiilen kierrosta
Svanberg, Hanna (2011)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.