”Koodaaminen ei oo sitä tietokonenippeliä pelkästään” : luokanopettajien käsityksiä ja kokemuksia ohjelmoinnin opettamisesta
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ja kokemuksia luokanopettajilla on ohjelmoinnin opettamisesta. Tutkimuksen aineisto koostui kuuden luokanopettajan haastatteluista. Litteroidun haastatteluaineiston analyysissä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä. Tulokset osoittivat, että opettajien käsitysten mukaan ohjelmointi on toimintaohjeiden antamista ja siihen sisältyy ohjelmoiminen sekä tieto- ja viestintäteknologisilla laitteilla että ilman niitä. Opettajat myös kuvailivat ohjelmoinnin opetuksen harjaannuttavan monenlaisia taitoja. Opettajilla oli vaihtelevia kokemuksia ohjelmoinnin opettamisesta. Ne, jotka opettivat sitä, kokivat sen pääosin myönteisenä ja hyödyllisenä, mutta myös haasteellisena. Haastateltavien mukaan oppilaat ovat suhtautuneet ohjelmoinnin opetukseen pääosin myönteisesti. Opettajat näkivät tärkeänä ohjelmoinnin opetuksessa käyttämiensä opetusmenetelmien ja -välineiden toiminnallisuuden ja monipuolisuuden ja kuvailivat ohjelmoinnin integrointimahdollisuuksia eri oppiaineisiin laajoiksi. Ohjelmoinnin opetus kuitenkin edellyttää koululta ja opettajilta resursseja ja valmiuksia, ja erityisesti riittämätön aika ja välineistö sekä omien valmiuksien puutteet koettiin opetuksen haasteina. Moni koki tarvitsevansa tukea ja täydennyskoulutusta ohjelmoinnin opetuksen toteuttamiseen. Opettajien vastauksissa korostui, että vaikka ohjelmoinnin opetus nähdään hyödyllisenä ja sitä toteutetaan monenlaisin opetusmenetelmin, tukea ja lisäkoulutusta tarvitaan ohjelmoinnin opetuksen helpottamiseksi.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ohjelmoinnin opettamisesta ja itsestään ohjelmoinnin opettajana
Turtiainen, Annina (2023)Tutkimukseni tavoitteena oli saada käsitys siitä millaiseksi luokanopettajaopiskelijat kokevat oman osaamisensa ohjelmoinnin opettajina sekä siitä mitä luokanopettajaopiskelijat ajattelevat ohjelmoinnin opetuksen olevan ... -
Maahanmuuttajaoppilaan opettamisen rikkaus ja raskaus : perusopetuksen 1.-6.-luokan luokanopettajien kokemuksia maahanmuuttajaoppilaiden opettamisesta yleisopetuksen luokassa
Jauhiainen, Niina; Luostarinen, Sirpa (2004) -
"Tätä osa-aluetta ja sen merkitystä usein vähätellään" : luokanopettajaopiskelijoiden ja luokanopettajien käsityksiä TVT:n opettamisesta alakoulussa
Huttunen, Emmi (2023)Tutkimuksessa selvitettiin luokanopettajaopiskelijoiden sekä luokanopettajana työskentelevien käsityksiä tieto- ja viestintäteknologian opettamisesta alakoulussa. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, miten ryhmien käsitykset ... -
Luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla
Korkealaakso, Elina; Posti, Pauliina (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla. Tutkimuksen kohteeksi valikoitui alakoulun toinen luokka, koska ... -
Luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta
Himanko, Nina; Honkanen, Jarmo (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on oppilaan kouluun ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.