Kuntoilualan Instagram-yritystilien vuorovaikutusroolit ja kielellinen vaikuttaminen
Tutkimukseni aiheena on kuntoilualan yritysten vuorovaikutus ja sen avulla vaikuttaminen sosiaalisessa mediassa. Sosiaalisen median myötä kuntoilualan suosio kasvoi ja tuli osaksi ihmisten arkea. Erityisesti kirjoitetussa vuorovaikutuksessa vaikuttaminen on merkittävässä roolissa kuntoilualan mainonnassa. Esimerkiksi Instagramissa yritysten toiminta on vaikuttamaan pyrkivää toimintaa, mistä syystä vuorovaikutuksen kielen keinoja on tärkeää tunnistaa. Tutkimuksen tavoitteena onkin selvittää, miten vuorovaikutuksen avulla vaikutetaan yritystilien Instagram-julkaisuissa. Näin ollen tutkimuskysymykseni ovat:
1. Mitä vuorovaikutusrooleja yritykset rakentavat omissa Instagram-julkaisuissaan?
2. Miten vaikuttamista rakennetaan vuorovaikutusroolien avulla?
Tutkimusaineisto koostuu kolmen kuntoilualan yrityksen Instagram-julkaisuista. Yritykset ovat Elixia (@elixia.fi), Fitness24Seven Oy (@fitness24sevenfinland) ja Kuntokeskus Liikku Oy (@kuntokeskusliikku). Aineiston suuruus on 120 Instagram-julkaisua ajalta 1.1.–2.4.2021. Analysoin aineistoa laadullisen tekstianalyysin menetelmin. Tekstianalyysin avulla on mahdollista keskittyä kieleen merkitysten välittämisenä ja toimintana, jolloin se paljastaa kielen keinoja vaikuttamisessa. Olen luokitellut aineistosta esiin nousevat vuorovaikutusroolit, jollaisena yritys näyttäytyy lukijalle. Analysoin kunkin vuorovaikutusroolin tyypillisimpiä kielen keinoja, joilla lukijaan pyritään vaikuttamaan. Tutkimiani yritysten vuorovaikutusrooleja ovat tiedottaja, opastaja ja innoittaja. Kussakin vuorovaikutusroolissa vaikuttaminen reaalistuu eri kielen keinoin. Tiedottajassa näitä keinoja ovat tiedon välittäminen, suostutteleminen ja yrityksen esittäminen aktiivisena toimijana. Opastajassa keinoja taas ovat asiantuntevuuden välittäminen, neuvominen ja suora puhutteleminen sekä innoittajassa motivoiminen, samaistuvuuden osoittaminen ja toivottaminen. Tulokset osoittavat, että jokainen vuorovaikutusrooli rakentaa osaltaan vaikuttamista. Vaikuttaminen rakentuu siis keinojen kokonaisuudesta, miten lukijaan otetaan kontaktia ja luodaan suhdetta. Yritykset pyrkivät siis näyttäytymään inhimillisinä julkaisujen kautta. Tutkimukseni tuo näkyväksi vaikuttamisen kielen ilmiöitä kielentutkimuksessa ja pyrkii edistämään kirjoitetun vuorovaikutuksen tutkimista sosiaalisen median kontekstissa lingvistisesti.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Kokeile, ja kerro mitä tykkäsit!" : Valio Oy yrityksen vuorovaikutuksen rakentuminen Instagram-julkaisuissa
Seppälä, Liina (2021)Tutkimuksessani selvitän, mitä vuorovaikutussuhteita Valio Oy:n Instagram-julkaisuissa rakentuu, sekä miten vuorovaikutussuhteet toteutuvat rakenteellisesti ja kielellisesti. Tutkimukseni lähtökohtana on näkemys kielestä ... -
Kielellinen vaikuttaminen ja multimodaalisuus Instagram-julkaisuissa
Karinen, Miia (2023)Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan kahden sosiaalisen median vaikuttajan, Iina Hyttisen ja Salla Salmelan, kaupallisten yhteistöiden vaikuttavuutta. Tarkastelun kohteena on multimodaalinen julkaisu, eli kuva ja ... -
Vuorovaikutusroolit suosittujen sosiaalisen median vaikuttajien Instagram-julkaisuissa
Rissanen, Marke (2021)Satoja tuhansia ihmisiä sisällöillään tavoittavat ja varsinkin monen nuoren ihailemat sosiaalisen median vaikuttajat muodostavat uudenlaisen ammatti- ja vaikuttajaryhmän, joka muovaa yleisönsä käsityksiä julkaisemalla ... -
Sanna Marinin hallituksen diskurssit Twitterissä joulukuussa 2019
Koskelo, Anna-Kaisa (2020)Tutkielman tavoitteena on selvittää, millä tavalla Sanna Marin hallituksesta keskustellaan Twitterissä Marinin nimittämisen jälkeen joulukuussa 2019. Aihe on ajankohtainen ja tärkeä, sillä Marinin hallituksessa on ensimmäis-tä ... -
Pirteitä tyttöjä, hauskoja naisia : kielelliset valinnat ja representaatiot tyttöjen- ja naistenlehdissä
Sallinen, Juulia (2017)Tässä tutkimuksessa aiheena on tyttöjen- ja naistenlehtien kielelliset valinnat sekä niiden kautta muodostuvat tyttöyden ja naiseuden representaatioiden erot. Tyttöjen- ja naistenlehdet ovat keskeinen osa tämänpäivän ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.