"Kokeile, ja kerro mitä tykkäsit!" : Valio Oy yrityksen vuorovaikutuksen rakentuminen Instagram-julkaisuissa
Tutkimuksessani selvitän, mitä vuorovaikutussuhteita Valio Oy:n Instagram-julkaisuissa rakentuu, sekä miten vuorovaikutussuhteet toteutuvat rakenteellisesti ja kielellisesti. Tutkimukseni lähtökohtana on näkemys kielestä sosiaalisen toiminnan aikaansaajana ja toteuttajana, mistä syystä teoriataustana toimii systeemis-funktionaalinen kieliteoria ja tekstilajitutkimus. Keskiössä on siis kirjoitetun kielen merkitysten ja reaalistumien analyysi tekstilähtöisesti Instagram-julkaisussa. Tutkimuskysymykseni kuuluvat: 1. Mitä Instagram-julkaisun vuorovaikutussuhteet ovat? 2. Millaiset rakenteelliset ja kielelliset valinnat toteuttavat vuorovaikutussuhteita? Aineistoni koostuu Valio Oy:n (@valiofi) 80 Instagram-julkaisuista, joissa on yksi kuva ja sen ohessa oleva teksti. Aineiston analyysimetodina käytän laadullisin menetelmin funktionaalista jaksojakoa ja -analyysia, luokitellen julkaisuista vuorovaikutuksen toiminnallisuudet siirrot ja niitä toteuttavat askeleet Valion näkökulmasta. Kolme muodostamaani siirtoa ovat kontaktin luominen lukijaan, lukijan motivoiminen tiedonannolla ja lukijan aktivointi, joita toteuttavat julkaisukohtaisesti vaihtelevat askeleet vuorovaikutuksen keinosta ja asiasisällöstä riippuen. Analyysissa pyrin avaamaan kunkin siirron yleisiä vuorovaikutustavoitteita ja niiden toteutumista kielellisesti, sekä askelkohtaisen analyysin tasolta tarkemmin niitä kielellisiä valintoja, joilla vuorovaikutusta luodaan ja ylläpidetään. Tutkimuksessani selvisi, että vuorovaikutussuhteissa Valio Oy asettaa lukijan vastaanottajapositioon, jolloin vaikuttaminen kohdistuu ja välittyy suoraan lukijalle. Vuorovaikutuksen tavoilla, tiedonannolla, suhtautumisella, arvioimisella, kysymisellä ja ohjaamisella, pyritään aikaan saamaan lukijassa kiinnostusta, mielikuvia ja myönteisyyttä Valio Oy yritystä kohtaan. Keskeisiä keinoja ovat affektiiviset ja myönteisyyttä ilmaisevat kielenainekset sekä optimistinen evaluoiminen aikaan saamisen tuloksesta. Tutkimukseni valottaakin digitalisaation tuomia kielenkäytön moninaistuneita tapoja vuorovaikuttaa sosiaalisen median alustoilla, ja kuinka markkinointitarkoitukseen luotujen tekstien tutkiminen on hedelmällistä myös lingvistisesti.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kielellinen vaikuttaminen ja multimodaalisuus Instagram-julkaisuissa
Karinen, Miia (2023)Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan kahden sosiaalisen median vaikuttajan, Iina Hyttisen ja Salla Salmelan, kaupallisten yhteistöiden vaikuttavuutta. Tarkastelun kohteena on multimodaalinen julkaisu, eli kuva ja ... -
Vuorovaikutusroolit suosittujen sosiaalisen median vaikuttajien Instagram-julkaisuissa
Rissanen, Marke (2021)Satoja tuhansia ihmisiä sisällöillään tavoittavat ja varsinkin monen nuoren ihailemat sosiaalisen median vaikuttajat muodostavat uudenlaisen ammatti- ja vaikuttajaryhmän, joka muovaa yleisönsä käsityksiä julkaisemalla ... -
Kuntoilualan Instagram-yritystilien vuorovaikutusroolit ja kielellinen vaikuttaminen
Juntti, Liina (2023)Tutkimukseni aiheena on kuntoilualan yritysten vuorovaikutus ja sen avulla vaikuttaminen sosiaalisessa mediassa. Sosiaalisen median myötä kuntoilualan suosio kasvoi ja tuli osaksi ihmisten arkea. Erityisesti kirjoitetussa ... -
Tyttöystävä jätti, okei? : sukupuolirepresentaatiot ja niiden rakentuminen HBO-sarjojen esittelyteksteissä
Back, Annika (2021)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten nais- ja mieshahmoja representoidaan HBO-suoratoistopalvelun teosten, kuten sarjojen ja elokuvien, esittelyteksteissä. Tutkimus on laadullista, systeemis-funktionaaliseen ... -
Pirteitä tyttöjä, hauskoja naisia : kielelliset valinnat ja representaatiot tyttöjen- ja naistenlehdissä
Sallinen, Juulia (2017)Tässä tutkimuksessa aiheena on tyttöjen- ja naistenlehtien kielelliset valinnat sekä niiden kautta muodostuvat tyttöyden ja naiseuden representaatioiden erot. Tyttöjen- ja naistenlehdet ovat keskeinen osa tämänpäivän ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.