dc.contributor.advisor | Kauppinen, Merja | |
dc.contributor.author | Hakkarainen, Elisa | |
dc.contributor.author | Hentilä, Emmi | |
dc.date.accessioned | 2023-05-16T08:51:12Z | |
dc.date.available | 2023-05-16T08:51:12Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86994 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessa tarkastellaan, mitä merkityksiä luokanopettajat liittävät työtä koskevaan sisällön tuottamiseen Instagramissa. Tarkoituksena oli selvittää minkälaista sosiaalisen median sisältöä sisällöntuottajina toimivat luokanopettajat tuottavat Instagramissa, miksi he tuottavat sisältöä Instagramiin sekä mitä merkityksiä he liittävät Instagramissa tapahtuvaan sisällöntuottamiseen. Tutkimuksessa sisällön tuottaminen liittyy sosiaalisen median, sisällöntuottamisen, ammatillisen identiteetin, ammatillisen oppimisen ja ammatillisen oppimisen yhteisön teemoihin. Ilmiöön liittyvän teorian ja tulosten tarkastelun pohjana toimii Bronfenbrennerin sosioekologinen malli.
Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena sekä havainnointina. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla neljää luokanopettajaa, jotka tuottavat työtään koskevaa sisältöä Instagramiin. Lisäksi havainnointiaineisto kerättiin haastatteluaineistoon pohjautuvalla havainnointilomakkeella. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina, jotka litteroitiin ja analysoitiin aineistolähtöisen ja teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Havainnointiaineisto kerättiin luokanopettajien Instagram-tileiltä haastattelutuloksista saatujen teemojen pohjalta. Tulokset osoittavat sisällöntuottamisen liittyvän vertaistukeen, tavoitteellisuuteen, luokanopettajuuden ja sisällöntuottajuuden erottamiseen, yrittäjyyteen, työnhakuun, oppilaisiin ja huoltajiin liittyviin asioihin sekä ammatillisen identiteetin vahvistumiseen. | fi |
dc.format.extent | 84 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Luokanopettajat sosiaalisen median sisällöntuottajina Instagramissa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202305163060 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | sosiaalinen media | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | ammatti-identiteetti | |
dc.subject.yso | Instagram | |
dc.subject.yso | sisältötuotanto | |
dc.subject.yso | ammatillinen kehitys | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |