University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Luokanopettajan ammatillisen toimijuuden ulottuvuudet yhteisopettajuudessa

Thumbnail
View/Open
565.4 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Manninen, Mariikka
Date
2019
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajien ammatillisen toimijuuden ulottuvuuksia yhteisopettajuudessa. Tutkimuksessa toimijuutta lähestytään sosiokulttuurisesta näkökulmasta, jolloin toimijuus nähdään rakentuvan yhdessä muiden kanssa sosiaalisessa vuorovaikutuksessa. Aineisto on kerätty haastattelemalla kahdeksaa peruskoulussa työskentelevää luokanopettajaa, joiden työnkuvaan kuuluu vahvasti yhteisopettajuus. Tutkimus toteutettiin fenomenologishermeneuttisella tutkimusotteella aineistolähtöisesti sekä teoriaohjaavasti. Tutkimusaineisto kerättiin parihaastatteluilla ja teemat liittyivät minäpystyvyyteen, ammatti-identiteettiin, koulutukseen ja työuraan sekä työssäoppimiseen ja yhteisopettajuuteen. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto on analysoitu teemoittelun sekä tyypittelyn avulla. Teemoissa nousee esille luokanopettajuuden toimijuuteen vaikuttavia tekijöitä ja sen eri ulottuvuuksia. Toimijuuteen liittyvät kokemukset ja niitä kuvaavat merkitykset jäsentyivät tutkimustuloksissa neljäksi pääteemaksi, jotka ovat vapaus, toimijuus uskona omaan itseensä, reflektiivinen vuorovaikutus sekä toimijuus inhimillisyytenä. Tyypittelyn avulla löytyi erilaisia toimijuustyyppejä, joiden mukaan toimijuus ilmenee aktiivisena vaikuttamisena, muovautumisena sekä intentionaalisena kehittämisenä. Tutkimuksen tulokset kuvaavat toimijuuden rakentuvan luokanopettajien kokemasta vapaudesta toteuttaa omaa työtään, heidän vaikuttamismahdollisuuksistansa oman työnsä sisältöihin, omien vahvuuksien toteuttamisesta sekä ammatillisesta kehittymisestä. ...
Keywords
ammatillinen toimijuus sosiokulttuurinen näkökulma toimijuus yhteisopettajuus ammatti-identiteetti luokanopettajat ammatillinen kehitys
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201903251953

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24971]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • “Itekseen pärjää, mut yhessä pystyy” : alakoulun luokan- ja erityisluokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden merkityksestä ammatilliselle kehittymiselle toimijuuden ja ammatillisen identiteetin näkökulmasta 

    Lahti, Aino; Liede, Vilja (2022)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata opettajien kokemuksia yhteisopettajuuden merkityksestä ammatilliselle kehittymiselle toimijuuden ja ammatillisen identiteetin näkökulmasta. Lisäksi tarkoituksena oli täydentää ...
  • Luokanopettajien ammatillinen toimijuus pedagogiikan näkökulmasta 

    Teittinen, Turo; Gröhn, Noora (2020)
    Tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajien ammatillista toimijuutta pedagogiikan näkökulmasta ja sen keskeisiä tekijöitä: pedagogista ajattelua ja toimintaa, opettajien yhteistyötä sekä ammatillista kehittymistä. Pedagogista ...
  • Ammatillisen toimijuuden ja työssä oppimisen vahvistaminen : luovia voimavaroja työhön! 

    Hökkä, Päivi; Paloniemi, Susanna; Vähäsantanen, Katja; Herranen, Sanna; Manninen, Mari; Eteläpelto, Anneli (Jyväskylän yliopisto, 2014)
  • Hyvä johtajuus ammatillisen toimijuuden tukijana IT-alan organisaatioissa 

    Keronen, Sara (2018)
    Tässä tutkimuksessa tarkoituksena oli tutkia hyvää johtajuutta ammatillisen toimijuuden näkökulmasta kahdessa ohjelmistokehittämisen organisaatiossa. Tarkoituksena oli kuvata sitä, millaista hyvä johtajuus on ja miten se ...
  • Autoetnografinen tutkimus musiikinopettajaopiskelijan ammatillisen identiteetin kehittymisestä kehitysvammaisten bändiohjaajana 

    Kallio, Charlotta (2022)
    Tässä autoetnografisessa laadullisessa tutkielmassa tarkasteltiin musiikinopettajaopiskelijan siirtymää kohti työelämää ammatillisen identiteetin kehittymisen ja moninaisuuden näkökulmista. Tutkimuksen tarkoituksena oli ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre