Luokanopettajat sosiaalisen median sisällöntuottajina Instagramissa
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tutkimuksessa tarkastellaan, mitä merkityksiä luokanopettajat liittävät työtä koskevaan sisällön tuottamiseen Instagramissa. Tarkoituksena oli selvittää minkälaista sosiaalisen median sisältöä sisällöntuottajina toimivat luokanopettajat tuottavat Instagramissa, miksi he tuottavat sisältöä Instagramiin sekä mitä merkityksiä he liittävät Instagramissa tapahtuvaan sisällöntuottamiseen. Tutkimuksessa sisällön tuottaminen liittyy sosiaalisen median, sisällöntuottamisen, ammatillisen identiteetin, ammatillisen oppimisen ja ammatillisen oppimisen yhteisön teemoihin. Ilmiöön liittyvän teorian ja tulosten tarkastelun pohjana toimii Bronfenbrennerin sosioekologinen malli.
Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena sekä havainnointina. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla neljää luokanopettajaa, jotka tuottavat työtään koskevaa sisältöä Instagramiin. Lisäksi havainnointiaineisto kerättiin haastatteluaineistoon pohjautuvalla havainnointilomakkeella. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina, jotka litteroitiin ja analysoitiin aineistolähtöisen ja teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Havainnointiaineisto kerättiin luokanopettajien Instagram-tileiltä haastattelutuloksista saatujen teemojen pohjalta. Tulokset osoittavat sisällöntuottamisen liittyvän vertaistukeen, tavoitteellisuuteen, luokanopettajuuden ja sisällöntuottajuuden erottamiseen, yrittäjyyteen, työnhakuun, oppilaisiin ja huoltajiin liittyviin asioihin sekä ammatillisen identiteetin vahvistumiseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
“Itekseen pärjää, mut yhessä pystyy” : alakoulun luokan- ja erityisluokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden merkityksestä ammatilliselle kehittymiselle toimijuuden ja ammatillisen identiteetin näkökulmasta
Lahti, Aino; Liede, Vilja (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata opettajien kokemuksia yhteisopettajuuden merkityksestä ammatilliselle kehittymiselle toimijuuden ja ammatillisen identiteetin näkökulmasta. Lisäksi tarkoituksena oli täydentää ... -
"Ope me stalkataan sua Instassa" : musiikinopettajan identiteetit koulu- ja sosiaalisen median ympäristöissä
Tenhu, Viola (2023)Tässä maisterintutkielmassa tutkitaan musiikinopettajien käsityksiä ja kokemuksia sosiaalisessa mediassa toimimisesta suhteessa heidän opettajaidentiteettiinsä. Tutkimuksen tarkoituksena pyritään selvittämään musiikinopettajien ... -
Luokanopettajan ammatillisen toimijuuden ulottuvuudet yhteisopettajuudessa
Manninen, Mariikka (2019)Tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajien ammatillisen toimijuuden ulottuvuuksia yhteisopettajuudessa. Tutkimuksessa toimijuutta lähestytään sosiokulttuurisesta näkökulmasta, jolloin toimijuus nähdään rakentuvan yhdessä ... -
Luokanopettajien ammatillinen toimijuus pedagogiikan näkökulmasta
Teittinen, Turo; Gröhn, Noora (2020)Tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajien ammatillista toimijuutta pedagogiikan näkökulmasta ja sen keskeisiä tekijöitä: pedagogista ajattelua ja toimintaa, opettajien yhteistyötä sekä ammatillista kehittymistä. Pedagogista ... -
Vocational teachers' identity construction at the interface of work and education
Vilppola, Jiri; Arvaja, Maarit; Vähäsantanen, Katja; Hämäläinen, Raija (Routledge, 2023)This longitudinal study examined the identity trajectories of vocational education and training (VET) teacher trainees during a workplace-oriented teacher training process. It also sought to determine the factors that may ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.