University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Luokanopettajien ammatillinen toimijuus pedagogiikan näkökulmasta

Thumbnail
View/Open
423.8Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Teittinen, Turo |
Gröhn, Noora
Date
2020
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajien ammatillista toimijuutta pedagogiikan näkökulmasta ja sen keskeisiä tekijöitä: pedagogista ajattelua ja toimintaa, opettajien yhteistyötä sekä ammatillista kehittymistä. Pedagogista toimijuutta tarkastellaan suhteessa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) keskeisiin muutoksiin. Toimijuus on käsitteenä moniselitteinen. Tässä tutkimuksessa ammatillinen toimijuus nähdään prosessina, jossa yhdistyvät ammatillinen identiteetti ja toimijuus. Opettajan ammatillisen toimijuus on sitä, mitä opettaja tekee, ja se näyttäytyy opettajan pedagogisena ajatteluna ja toimintana, joita opettaja voi kehittää ammatillisen kehittymisen keinoin. Tutkimus on toteutettu osana Uutta luova asiantuntijuus (ULA) –tutkimushanketta, jossa tutkimusaineisto on kerätty. Aineisto koostuu 16 työuransa eri vaiheessa olevan luokanopettajan haastattelusta, jotka analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Opettajat kuvailivat omaa ammatillista toimijuuttaan ja tässä tutkimuksessa sitä tulkittiin pedagogisen ajattelun ja toiminnan näkökulmasta. Oppilaan aktiivisuus, opiskelun merkityksellisyys ja onnistumisen kokemusten mahdollistaminen jokaiselle oppilaalle nousivat esille. Tulosten mukaan opettajien ammatillinen kehittyminen sisältää elementtejä sekä työyhteisön ulkopuolisista että sisäisistä tavoista kehittää opettajien ammatillista osaamista. Opettajien keskinäinen yhteistyö korostui pedagogisen ajattelun ja toiminnan sekä ammatillisen kehittymisen osina. ...
Keywords
toimijuus ammatti-identiteetti opetussuunnitelmat luokanopettajat pedagoginen ajattelu ammatillinen kehitys
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005263477

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [21168]
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement
Open Science Centre