Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKalja-Voima, Johanna
dc.contributor.authorRiekki, Sini
dc.date.accessioned2023-05-16T06:00:46Z
dc.date.available2023-05-16T06:00:46Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86977
dc.description.abstractTutkielmassa tarkastellaan, minkälaisilla diskursseilla miesten johtajuutta representoidaan Kauppalehti-taloussanomalehdessä. Tavoitteena on selvittää, minkälaista kuvaa nämä representaatiot ja diskurssit luovat miesjohtajista sekä noudattelevatko nämä representaatiot ja diskurssit perinteisiä miehiin liitettyjä stereotypioita. Lopuksi tarkastellaan, minkälaisessa tilanteessa miesten johtajuus ilmiönä on. Aihetta tarkastellaan kriittisellä diskurssianalyysilla sekä systeemis-funktionaalisella kieliteorialla. Tutkimusaineistona on 10 Kauppalehden uutista ja artikkelia, joissa miesjohtajat kertovat itsestään. Aineistoa analysoidaan ideationaalisella ja interpersoonaisella metafunktiolla. Aineistosta tunnistettiin kolme diskurssia: vaivattomuusdiskurssi, uudistumisdiskurssi ja neuvomisdiskurssi. Diskurssit ovat sukupuolineutraaleja, mutta kun otetaan huomioon miehiin yleisesti liitetyt stereotyyppiset luonteenpiirteet, voidaan näitä havaita diskursseista. Miesjohtajat kuvataan diskursseissa päämäärätietoisina, neuvokkaina, rationaalisina, avuliaina ja itsenäisinä. Sukupuoli ei kuitenkaan nouse merkittävään asemaan, toisin kuin aiemmissa naisten johtajuuteen keskittyvissä tutkimuksissa. Saaduista tuloksista voi päätellä, ettei miesjohtajien tarvitse mediassa vakuutella asemaansa, kun taas naisjohtajien pitää.fi
dc.format.extent28
dc.language.isofi
dc.subject.otherkriittinen diskurssianalyysi
dc.subject.othersysteemis-funktionaalinen kieliteoria
dc.subject.otherKauppalehti
dc.title"Olen aika monta ruohikkoa päässyt katsomaan työurani varrella" : kriittinen diskurssianalyysi miesten johtajuuden representaatioista Kauppalehti-julkaisussa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202305163045
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi309
dc.subject.ysodiskurssintutkimus
dc.subject.ysojohtajuus
dc.subject.ysodiskurssi
dc.subject.ysojohtajat
dc.subject.ysorepresentaatio
dc.subject.ysomiehet
dc.subject.ysodiskurssianalyysi
dc.subject.ysostereotypiat
dc.subject.ysojohtaminen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot