University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

"Olen aika monta ruohikkoa päässyt katsomaan työurani varrella" : kriittinen diskurssianalyysi miesten johtajuuden representaatioista Kauppalehti-julkaisussa

Thumbnail
View/Open
424.6 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Riekki, Sini
Date
2023
Discipline
Suomen kieliFinnish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkielmassa tarkastellaan, minkälaisilla diskursseilla miesten johtajuutta representoidaan Kauppalehti-taloussanomalehdessä. Tavoitteena on selvittää, minkälaista kuvaa nämä representaatiot ja diskurssit luovat miesjohtajista sekä noudattelevatko nämä representaatiot ja diskurssit perinteisiä miehiin liitettyjä stereotypioita. Lopuksi tarkastellaan, minkälaisessa tilanteessa miesten johtajuus ilmiönä on. Aihetta tarkastellaan kriittisellä diskurssianalyysilla sekä systeemis-funktionaalisella kieliteorialla. Tutkimusaineistona on 10 Kauppalehden uutista ja artikkelia, joissa miesjohtajat kertovat itsestään. Aineistoa analysoidaan ideationaalisella ja interpersoonaisella metafunktiolla. Aineistosta tunnistettiin kolme diskurssia: vaivattomuusdiskurssi, uudistumisdiskurssi ja neuvomisdiskurssi. Diskurssit ovat sukupuolineutraaleja, mutta kun otetaan huomioon miehiin yleisesti liitetyt stereotyyppiset luonteenpiirteet, voidaan näitä havaita diskursseista. Miesjohtajat kuvataan diskursseissa päämäärätietoisina, neuvokkaina, rationaalisina, avuliaina ja itsenäisinä. Sukupuoli ei kuitenkaan nouse merkittävään asemaan, toisin kuin aiemmissa naisten johtajuuteen keskittyvissä tutkimuksissa. Saaduista tuloksista voi päätellä, ettei miesjohtajien tarvitse mediassa vakuutella asemaansa, kun taas naisjohtajien pitää. ...
Keywords
kriittinen diskurssianalyysi systeemis-funktionaalinen kieliteoria Kauppalehti diskurssintutkimus johtajuus diskurssi johtajat representaatio miehet diskurssianalyysi stereotypiat johtaminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305163045

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4767]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Sukupuolen ja parisuhteen representaatiot suomi toisena kielenä -oppikirjoissa 

    Söyrinki, Sini (2020)
    Tutkielmassa tarkastellaan sukupuolen ja parisuhteen representaatioita kahden suomi toisena kielenä (S2) -oppikirjan kappaleteksteissä. Tutkimuskysymykset ovat: 1) Millaisia sukupuolen representaatioita S2-oppikirjojen ...
  • Suomen evankelis-luterilaisen kirkon representaatiot ja diskurssit sanomalehtien pääkirjoituksissa 

    Järvenpää, Taina (2020)
    Suomen evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuului 1980-luvulla vielä yli 90 prosenttia suomalaisista. Vuoden 2020 alussa suomalaisista noin 68 prosenttia lukeutui kirkon jäseniksi. Institutionaalisen uskonnon asema horjuu ...
  • Sukupuolen ja perheen representaatiot sateenkaariaiheisissa lastenkirjoissa 

    Ahveninen, Emma (2021)
    Tutkielmassa tarkastellaan sukupuolen ja perheen representaatioita viidessä kirjaston queer-teemahyllyn lastenkirjassa. Tutkimuskysymykset ovat: 1) Millaisia sukupuolen representaatioita kirjaston sateenkaarihyllyn ...
  • Kaupungistumisen diskurssit suomalaisten sanomalehtien pääkirjoituksissa 

    Tapala, Petri (2020)
    Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten kaupungistumista merkityksellistetään suomalaisissa sanomalehdissä. Aihe on ajankohtainen, sillä kaupungistuminen on vaikuttanut koko Suomeen merkittävästi jo vuosikymmenten ajan, ...
  • Marimekko luonnostaan : kielellinen ja visuaalinen analyysi yrityskuvan rakentumisesta Marimekon Vahva luonnostaan -kampanjassa 

    Hammar, Noora (2020)
    Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millainen yrityskuva Marimekosta rakentuu Vahva luonnostaan -kampanjan kautta siinä tehtyjä kielellisiä ja visuaalisia valintoja tarkastelemalla. Marimekon kehitys yrityksenä on kiintoisa ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre