Sukupuolen ja parisuhteen representaatiot suomi toisena kielenä -oppikirjoissa
Tutkielmassa tarkastellaan sukupuolen ja parisuhteen representaatioita kahden suomi toisena kielenä (S2) -oppikirjan kappaleteksteissä. Tutkimuskysymykset ovat: 1) Millaisia sukupuolen representaatioita S2-oppikirjojen kappaleteksteissä esiintyy? 2) Millaisia parisuhteen representaatioita S2-oppikirjojen kappaleteksteissä esiintyy? 3) Ovatko esiintyvät representaatiot vallitsevien stereotypioiden mukaisia? Aineisto koostuu kirjojen Suomen mestari 2: Suomen oppikirja aikuisille ja Lukumatka jatkuu kappaleteksteistä. Aikuisille suunnattujen S2-materiaalien tutkiminen sekä sukupuoli- että parisuhdenäkökulmasta on jäänyt toistaiseksi varsin vähäiseksi, vaikka S2-materiaalit ovat merkittävässä roolissa siinä, millainen kuva suomalaisesta yhteiskunnasta välitetään S2-oppijalle. Onkin tärkeää tutkia, näkyvätkö esimerkiksi opetussuunnitelmissa esillä olevat tasa-arvopyrkimykset oppimateriaalien tasolla. Tutkielman laajana teoreettisena viitekehyksenä ja toisaalta tutkimusmetodina ovat kriittinen diskurssintutkimus ja systeemis-funktionaalinen kieliteoria. Lisäksi tutkielmassa on feministinen viitekehys. Sekä feministisen viitekehyksen että kriittisen diskurssintutkimuksen tavoitteena on löytää epätasa-arvoisia käytänteitä, tehdä ne näkyviksi ja siten mahdollistaa niiden muuttaminen. Analyysissa hyödynnetään ensin systeemis-funktionaalisen kieliteorian ideationaalista metafunktiota, jonka avulla tarkastellaan representaatioita ensin nimeämisen ja sitten toimijuuksia rakentavien verbiprosessien kautta. Lisäksi aineistoa tarkastellaan laajemmin diskurssien tasolla. Tutkielman perusteella varsinkin sukupuolen representaatioissa stereotypioita rikotaan paljonkin, mutta tämä ei tarkoita, etteikö myös stereotyyppisiä representaatioita löytyisi. Vaikka nais- ja miespuolisia hahmoja esiintyy kirjoissa saman verran, miesten toimintaa kuvataan enemmän. Lisäksi esimerkiksi ammatit jakaantuvat hyvin stereotyyppisesti. Naiset esitetään monin paikoin aktiivisina toimijoina, mutta toisaalta esimerkiksi lapsista ja kodista huolehtiminen mainitaan vain naisten toimintana. Miesten representaatiot ovat jonkin verran stereotyyppisempiä kuin naisten, mikä ilmenee esimerkiksi vapaa-ajan toiminnassa. Parisuhteen representaatio on varsin stereotyyppinen, ja heteronormatiivinen avioliitto sekä lasten hankkiminen esitetään selkeästi normina. Aineistossa esiintyy vain yksi avopari, ja hekin päätyvät naimisiin. Esimerkiksi seurustelevia, erillään asuvia pariskuntia tai samaa sukupuolta olevia pariskuntia ei esiinny.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sukupuolen ja perheen representaatiot sateenkaariaiheisissa lastenkirjoissa
Ahveninen, Emma (2021)Tutkielmassa tarkastellaan sukupuolen ja perheen representaatioita viidessä kirjaston queer-teemahyllyn lastenkirjassa. Tutkimuskysymykset ovat: 1) Millaisia sukupuolen representaatioita kirjaston sateenkaarihyllyn ... -
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon representaatiot ja diskurssit sanomalehtien pääkirjoituksissa
Järvenpää, Taina (2020)Suomen evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuului 1980-luvulla vielä yli 90 prosenttia suomalaisista. Vuoden 2020 alussa suomalaisista noin 68 prosenttia lukeutui kirkon jäseniksi. Institutionaalisen uskonnon asema horjuu ... -
"Olen aika monta ruohikkoa päässyt katsomaan työurani varrella" : kriittinen diskurssianalyysi miesten johtajuuden representaatioista Kauppalehti-julkaisussa
Riekki, Sini (2023)Tutkielmassa tarkastellaan, minkälaisilla diskursseilla miesten johtajuutta representoidaan Kauppalehti-taloussanomalehdessä. Tavoitteena on selvittää, minkälaista kuvaa nämä representaatiot ja diskurssit luovat miesjohtajista ... -
Oppilaantuntemuksen representaatiot yläkoulun suomi toisena kielenä -opettajien puheessa
Leppävuori, Hanna (2023)Tutkimuksessani tarkastelen oppilaantuntemuksen representaatioita yläkoulun suomi toisena kielenä - opettajien puheessa. Oppilaantuntemus on koulumaailmassa taajaan käytetty termi, mutta sitä ei ole juuri tutkittu. Tutkin ... -
Suomalaisuuden representaatiot Lidl Suomi Ky:n ”Epäilevä Tuomas” -mainoksissa
Huotari, Lyydia (2018)Medioituvassa maailmassamme yksi televisiomainos voi tavoittaa jopa miljoonia katsojia. Mainosten tehtä- vänä on vaikuttaa katsojiin ja kuluttajiin, joten mainoksilla on valtaa. Televisiomainokset syntyvät ympäröivän ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.