Päättöarvioinnin eettiset haasteet 6. vuosiluokan musiikin oppiaineessa
Authors
Date
2023Copyright
© The Author(s)
Tutkimuksessani tutkin päättöarvioinnin eettisiä haasteita 6.vuosiluokan musiikin oppiaineessa. Arviointi
mielletään opettajien keskuudessa melko haastavaksi ilmiöksi eivätkä nykyiset päättöarvioinnin kriteerit
väljine kuvauksineen varmasti helpota opettajien arviointityötä juurikaan. Aiheen valikoitumiseen vaikutti
sekä oma kiinnostukseni arviointia kohtaan että Ylen (2016) tekemä uutisointi, jossa melko suuri osa
opettajista koki arvioinnin nykyisen opetussuunnitelman (POPS 2014) pohjalta melko epäselväksi.
Tutkimukseni keskeisenä tarkastelun kohteena oli opetushallituksen työstämät, uudistetut päättöarvioinnin
kriteerit, jotka on tarkoitus ottaa käyttöön 1.8.2023. Toteutin tutkimuksen laadullisena tapaustutkimuksena,
jossa haastattelin yhtä alakoulussa opettavaa musiikinopettajaa Pohjois-Savon alueella. Analysoin aineiston
abduktiivisen päättelyn mukaisesti tarkastellen sitä, nousiko aineistosta teoriaosion kanssa samansuuntaisia
asioita vai ilmenikö kenties jotain muuta.
Tuloksista kävi ilmi oppilaantutemuksen keskeinen merkitys arvioinnissa. Tähän liittyen suuri merkitys on
myös opetuksen järjestämiseen tarkoitetuilla tilaratkaisuilla sekä välineistöllä että oppituntien määrällä.
Nykyiset päättöarvioinnin kriteerit osaamisen kuvauksineen näyttäytyivät monitulkintaisina ja uudistetuista
päättöarvioinnin kriteereistä toivottiinkin apua päättöarviointiin sitten, kun ne tulevat käyttöön.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Liikunnanopettajien kokemuksia liikunnan perusopetuksen arvioinnista ja näkemyksiä päättöarvioinnin kriteereiden uudistamisesta
Saarinen, Jukka (2020)Tämän Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulussa liikuntaa opettavien liikunnanopettajien kokemuksia liikunnan oppilasarvioinnista siitä näkökulmasta, minkälainen arviointi tukisi heidän mielestään ... -
Spontaania iloa ja kokonaisvaltaista ymmärtämistä : musiikin ja muiden oppiaineiden integraatiomahdollisuudet alakoulussa
Pöntinen, Iina (2020)Selvitän tutkielmassani, millaisia oppiainesisältöjä voi integroida musiikkiin käytännön koulutyöskentelyssä ja miten musiikin ja muiden oppiaineiden integraatio näkyy Perusopetuksen opetussuunnitelmassa (2014). Lisäksi ... -
Osaamisen tasojen kielellistäminen ja tulkinnanvaraisuus uudistetuissa perusopetuksen suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärän päättöarvioinnin kriteereissä
Heikola, Aleksi; Karasti, Kaarina (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2022)Artikkelissa tarkastellaan opettajanäkökulmasta äidinkielen ja kirjallisuuden suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärän päättöarvioinnin kriteerejä. Opetushallitus julkaisi uudistetut kriteerit vuoden 2020 lopussa, ja ... -
Opettajien näkemyksiä matematiikan ja fysiikan päättöarvioinnin kriteereistä
Ketonen, Laura (Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry, 2024)Over the past decade, Finnish basic education (grades 1-9) has undergone an assessment reform that has resulted in a criteria-based final assessment. A prerequisite for good criteria-based assessment is functional assessment ... -
Musiikin- ja luokanopettajakelpoisten näkemyksiä koulutuksesta ja sen työelämävastaavuudesta
Nuutinen, Ella (2023)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastelen kaksoiskelpoisten musiikin- ja luokanopettajien näkemyksiä heidän koulutuksestaan ja sen työelämävastaavuudesta. Avaan tutkimuksessa sitä, miten koulutuksessa ja työssä painottuvat ...