Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKosonen, Erja
dc.contributor.authorHakkarainen, Jyri
dc.date.accessioned2023-05-12T05:22:59Z
dc.date.available2023-05-12T05:22:59Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86920
dc.description.abstractTutkimuksessani tutkin päättöarvioinnin eettisiä haasteita 6.vuosiluokan musiikin oppiaineessa. Arviointi mielletään opettajien keskuudessa melko haastavaksi ilmiöksi eivätkä nykyiset päättöarvioinnin kriteerit väljine kuvauksineen varmasti helpota opettajien arviointityötä juurikaan. Aiheen valikoitumiseen vaikutti sekä oma kiinnostukseni arviointia kohtaan että Ylen (2016) tekemä uutisointi, jossa melko suuri osa opettajista koki arvioinnin nykyisen opetussuunnitelman (POPS 2014) pohjalta melko epäselväksi. Tutkimukseni keskeisenä tarkastelun kohteena oli opetushallituksen työstämät, uudistetut päättöarvioinnin kriteerit, jotka on tarkoitus ottaa käyttöön 1.8.2023. Toteutin tutkimuksen laadullisena tapaustutkimuksena, jossa haastattelin yhtä alakoulussa opettavaa musiikinopettajaa Pohjois-Savon alueella. Analysoin aineiston abduktiivisen päättelyn mukaisesti tarkastellen sitä, nousiko aineistosta teoriaosion kanssa samansuuntaisia asioita vai ilmenikö kenties jotain muuta. Tuloksista kävi ilmi oppilaantutemuksen keskeinen merkitys arvioinnissa. Tähän liittyen suuri merkitys on myös opetuksen järjestämiseen tarkoitetuilla tilaratkaisuilla sekä välineistöllä että oppituntien määrällä. Nykyiset päättöarvioinnin kriteerit osaamisen kuvauksineen näyttäytyivät monitulkintaisina ja uudistetuista päättöarvioinnin kriteereistä toivottiinkin apua päättöarviointiin sitten, kun ne tulevat käyttöön.fi
dc.format.extent87
dc.language.isofi
dc.titlePäättöarvioinnin eettiset haasteet 6. vuosiluokan musiikin oppiaineessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202305122997
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysotoimintaympäristö
dc.subject.ysokompetenssi
dc.subject.ysopäättöarviointi
dc.subject.ysoarviointi
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysoperusopetus
dc.subject.ysooppilasarviointi
dc.subject.ysoperuskoulu


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot