dc.contributor.advisor | Kosonen, Erja | |
dc.contributor.author | Hakkarainen, Jyri | |
dc.date.accessioned | 2023-05-12T05:22:59Z | |
dc.date.available | 2023-05-12T05:22:59Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86920 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessani tutkin päättöarvioinnin eettisiä haasteita 6.vuosiluokan musiikin oppiaineessa. Arviointi
mielletään opettajien keskuudessa melko haastavaksi ilmiöksi eivätkä nykyiset päättöarvioinnin kriteerit
väljine kuvauksineen varmasti helpota opettajien arviointityötä juurikaan. Aiheen valikoitumiseen vaikutti
sekä oma kiinnostukseni arviointia kohtaan että Ylen (2016) tekemä uutisointi, jossa melko suuri osa
opettajista koki arvioinnin nykyisen opetussuunnitelman (POPS 2014) pohjalta melko epäselväksi.
Tutkimukseni keskeisenä tarkastelun kohteena oli opetushallituksen työstämät, uudistetut päättöarvioinnin
kriteerit, jotka on tarkoitus ottaa käyttöön 1.8.2023. Toteutin tutkimuksen laadullisena tapaustutkimuksena,
jossa haastattelin yhtä alakoulussa opettavaa musiikinopettajaa Pohjois-Savon alueella. Analysoin aineiston
abduktiivisen päättelyn mukaisesti tarkastellen sitä, nousiko aineistosta teoriaosion kanssa samansuuntaisia
asioita vai ilmenikö kenties jotain muuta.
Tuloksista kävi ilmi oppilaantutemuksen keskeinen merkitys arvioinnissa. Tähän liittyen suuri merkitys on
myös opetuksen järjestämiseen tarkoitetuilla tilaratkaisuilla sekä välineistöllä että oppituntien määrällä.
Nykyiset päättöarvioinnin kriteerit osaamisen kuvauksineen näyttäytyivät monitulkintaisina ja uudistetuista
päättöarvioinnin kriteereistä toivottiinkin apua päättöarviointiin sitten, kun ne tulevat käyttöön. | fi |
dc.format.extent | 87 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Päättöarvioinnin eettiset haasteet 6. vuosiluokan musiikin oppiaineessa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202305122997 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3052 | |
dc.subject.yso | toimintaympäristö | |
dc.subject.yso | kompetenssi | |
dc.subject.yso | päättöarviointi | |
dc.subject.yso | arviointi | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | musiikkikasvatus | |
dc.subject.yso | perusopetus | |
dc.subject.yso | oppilasarviointi | |
dc.subject.yso | peruskoulu | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |