Esikoulussa mitatun kodin lukuympäristön yhteys lapsen lukuintoon luokilla 1–4
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin esikoulussa mitatun kodin lukuympäristön yhteyttä lapsen lukuintoon luokilla 1–4. Kodin lukuympäristön määriteltiin koostuvan yhteisestä lukemisesta ja lukemaan opettamisesta. Lapsen lukuinto kattoi lukukiinnostuksen sekä itsenäisen lukemisen määrän. Tutkimuksen aineisto oli osa Alkuportaat-seurantatutkimusta ja osallistujia oli tässä tutkimuksessa 378.
Ensimmäisessä tutkimuskysymyksessä haluttiin selvittää, missä määrin esikoulussa mitattu kodin lukuympäristö ennustaa lapsen lukukiinnostusta luokilla 1–2. Korrelaatiotarkastelujen tulosten pohjalta voi todeta, ettei yhtei-nen lukeminen tai lukemaan opettaminen ole yhteydessä lapsen lukukiinnostukseen kummallakaan mitatulla luokka-asteella.
Toisessa tutkimuskysymyksessä haluttiin selvittää, missä määrin kodin lukuympäristö ennustaa lapsen itsenäisen lukemisen määrää vanhemman raportoimana luokilla 1–4. Lineaarisen regressioanalyysin tulokset osoittivat, että sekä yhteinen lukeminen että lukemaan opettaminen ennustivat lapsen itsenäisen lukemisen määrää positiivisesti luokilla 1–3. Luokalla 4 tilastollisesti merkitsevä omavaikutus oli vain yhteisellä lukemisella.
Tutkimuksen johtopäätös on, että yhteinen lukeminen ja lukemaan opettaminen kotona kannattaa, koska mitä enemmän lapsen kanssa on luettu ja mitä enemmän lasta on opetettu lukemaan, sitä enemmän lapsi myös itse lukee kouluiässä. Vanhempia tulisi informoida kodin lukuympäristön merkityksestä lapsen itsenäisen lukemisen määrään.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28143]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lukutaidon ja kodin lukuympäristön yhteys lasten lempikirjoihin ensimmäisellä luokalla : Elloja, Risto Räppääjiä ja dinosauruskirjoja
Reinilä, Juha-Matti; Simonen, Joonas (2014)Tutkielmassa selvitettiin lukutaidon ja kodin lukuympäristön yhteyttä lasten lempikirjoihin. Lisäksi tarkasteltiin sukupuolten, riski- ja kontrolliryhmän sekä heikkojen ja muiden lukijoiden välisiä eroja lempikirjojen ... -
Yhdeksäsluokkalaisten keinot lukutaidon kehittämiseksi
Sääkslahti, Minna; Saviniemi, Maija; Palola, Elina (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2020)Nuorten lukutaito on ollut viime vuosina usein esillä mediassa. Keskustelussa on noussut esiin erityisesti huoli lukutaidon heikkenemisestä ja lukemisharrastuksen hiipumisesta. Aihetta ovat käsitelleet lähes pelkästään ... -
Editorial : Letter-sound knowledge, reading, reading comprehension and full literacy
Lyytinen, Heikki; Grigorenko, Elena L.; Sigmundsson, Hermundur (Frontiers Media SA, 2024) -
Iltasatukirjahyllyillä tasa-arvoa ja tukea perheiden lukemiseen
Aerila, Juli-Anna; Kauppinen, Merja; Niinistö, Eeva-Maija; Sario, Suvi (Turun yliopisto / Rauman normaalikoulu, 2019)Iltasatukirjahylly-toiminta on yhteisöllisen lukemisen käytänne, joka johdattaa sekä lapsia että aikuisia perhelukemisen pariin. Lisäksi koulun ja kodin lukemisen kulttuuri linkittyvät sen avulla toisiinsa. Kokeilussa ... -
Kirjojen lukeminen tukee luetun ymmärtämisen kehitystä
Torppa, Minna; Nurminen, Tiia; Niemi, Pekka; Vasalampi, Kati; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Tolvanen, Asko; Poikkeus, Anna-Maija (Niilo Mäki Instituutti, 2021)Tässä artikkelissa esittelemme keskeiset havainnot tutkimuksesta (Torppa ym., 2020), jossa tarkasteltiin vapaa-ajan lukemisen ja lukutaidon kehityksen suhdetta. Kysyimme, ennustaako lukutaito lukemisen määrää vai ennustaako ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.