Iltasatukirjahyllyillä tasa-arvoa ja tukea perheiden lukemiseen
Aerila, J.-A., Kauppinen, M., Niinistö, E.-M., & Sario, S. (2019). Iltasatukirjahyllyillä tasa-arvoa ja tukea perheiden lukemiseen. In E.-M. Niinistö, J.-A. Aerila, S. Sario, & M. Kauppinen (Eds.), Ytimessä : kirja kaiken oppimisen keskiöön (pp. 116-122). Turun yliopisto / Rauman normaalikoulu.
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
© 2019 Kirjoittajat ja kuvien oikeuksien omistajat
Iltasatukirjahylly-toiminta on yhteisöllisen lukemisen käytänne, joka johdattaa sekä lapsia että aikuisia perhelukemisen pariin. Lisäksi koulun ja kodin lukemisen kulttuuri linkittyvät sen avulla toisiinsa. Kokeilussa valtaosa perheistä on kokenut iltasatukirjahylly-toiminnan myönteiseksi ja katsonut sen vaikuttaneen sekä lapsen lukijuuden että perheen lukukulttuurin kehittymiseen positiivisesti. Etenkin niissä perheissä, joissa ei ollut ennestään vahvaa lukukulttuuria, iltasatukirja toi perheen arkeen lukuhetken. Yhteinen kirja teki lukemisen näkyväksi ja lapsen oma kirjavalinta lukemisesta lapsilähtöistä; lukeminen perustui toisin sanoen lapsen haluun lukea tietty kirja ja ikään kuin johtaa lukutapahtumaa. Lisäksi iltasadun lukemiseen liittyi perheissä jaettua mielihyvää: lukemisesta muodostui läheinen, odotettu iltahetki, ja iltasatu yhdisti perheenjäseniä toisiinsa vuorovaikutuksen kautta. Yhdessä luettu kirja kirvoitti ajatuksenvaihtoa ja pohdintaa, ja koko perheelle uudet kirjat motivoivat kaikkia perheenjäseniä.
...
Julkaisija
Turun yliopisto / Rauman normaalikouluEmojulkaisun ISBN
978-951-29-7871-7Kuuluu julkaisuun
Ytimessä : kirja kaiken oppimisen keskiöönJulkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/47597868
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Home Literacy Activities and Children’s Reading Skills, Independent Reading, and Interest in Literacy Activities From Kindergarten to Grade 2
Silinskas, Gintautas; Sénéchal, Monique; Torppa, Minna; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Frontiers Media, 2020)According to the Home Literacy Model (Sénéchal and LeFevre, 2002, 2014), young children can be exposed to two distinct types of literacy activities at home. First, meaning-related literacy activities are those where print ... -
Satujen siivillä kirjastoissa : Lukumaan lumo (LULU) -hanke suuntaa kirjastotyön varhaiskasvatusikäisiin
Kähärä, Heidi; Aerila, Juli-Anna; Kauppinen, Merja (Finra ry, 2024)Kaikenikäisten lasten lukemisen tukeminen on suomalaisen yhteiskunnan painopistealueita. Kuntien eri toimijoiden yhteistyöllä ja kuntien verkostoitumisella päästään vaikuttamaan sekä lasten kirjallisuutta ja kirjaston ... -
Suuntaa lukemiseen – kirjaimellisesti!
Hurme, Henrik; Virtanen, Alina (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2022)Lukutaidolla on aina ollut tärkeä asema omissa arjissamme, sillä lukeminen ja kirjallisuus ovat olleet osa jokapäiväistä elämäämme aina varhaislapsuudesta aikuisuuteen. Eikä liene yllätys, että niin opintomme kuin työmmekin ... -
Perheen rooli lukemisen ja matematiikan taitojen kehityksessä lapsesta nuoruuteen
Khanolainen, Daria (Niilo Mäki Instituutti, 2024)Nuoruuden akateemiset perustaidot, kuten lukutaito ja matemaattiset taidot, ovat tärkeässä asemassa elämässämme. Käytämme niitä päivittäin, ja aikuisina monet meistä lukevat tekstejä ja tekevät matemaattisia laskutoimituksia ... -
Usherin oireyhtymää sairastavien lasten psykososiaalinen hyvinvointi ja perheiden saama tuki
Aunola, Kaisa; Klemetti, Ira; Parviainen, Sanni; Aro, Tuija (Suomen Kuurosokeat ry, 2021)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.