Esikoulussa mitatun kodin lukuympäristön yhteys lapsen lukuintoon luokilla 1–4
Authors
Date
2023Copyright
© The Author(s)
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin esikoulussa mitatun kodin lukuympäristön yhteyttä lapsen lukuintoon luokilla 1–4. Kodin lukuympäristön määriteltiin koostuvan yhteisestä lukemisesta ja lukemaan opettamisesta. Lapsen lukuinto kattoi lukukiinnostuksen sekä itsenäisen lukemisen määrän. Tutkimuksen aineisto oli osa Alkuportaat-seurantatutkimusta ja osallistujia oli tässä tutkimuksessa 378.
Ensimmäisessä tutkimuskysymyksessä haluttiin selvittää, missä määrin esikoulussa mitattu kodin lukuympäristö ennustaa lapsen lukukiinnostusta luokilla 1–2. Korrelaatiotarkastelujen tulosten pohjalta voi todeta, ettei yhtei-nen lukeminen tai lukemaan opettaminen ole yhteydessä lapsen lukukiinnostukseen kummallakaan mitatulla luokka-asteella.
Toisessa tutkimuskysymyksessä haluttiin selvittää, missä määrin kodin lukuympäristö ennustaa lapsen itsenäisen lukemisen määrää vanhemman raportoimana luokilla 1–4. Lineaarisen regressioanalyysin tulokset osoittivat, että sekä yhteinen lukeminen että lukemaan opettaminen ennustivat lapsen itsenäisen lukemisen määrää positiivisesti luokilla 1–3. Luokalla 4 tilastollisesti merkitsevä omavaikutus oli vain yhteisellä lukemisella.
Tutkimuksen johtopäätös on, että yhteinen lukeminen ja lukemaan opettaminen kotona kannattaa, koska mitä enemmän lapsen kanssa on luettu ja mitä enemmän lasta on opetettu lukemaan, sitä enemmän lapsi myös itse lukee kouluiässä. Vanhempia tulisi informoida kodin lukuympäristön merkityksestä lapsen itsenäisen lukemisen määrään.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lukutaidon ja kodin lukuympäristön yhteys lasten lempikirjoihin ensimmäisellä luokalla : Elloja, Risto Räppääjiä ja dinosauruskirjoja
Reinilä, Juha-Matti; Simonen, Joonas (2014)Tutkielmassa selvitettiin lukutaidon ja kodin lukuympäristön yhteyttä lasten lempikirjoihin. Lisäksi tarkasteltiin sukupuolten, riski- ja kontrolliryhmän sekä heikkojen ja muiden lukijoiden välisiä eroja lempikirjojen ... -
Kodin lukuympäristön ja -tottumusten vaikutus lapsen sujuvaan lukutaitoon
Wiik, Eva; Lehtinen, Karoliina (2024)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten kodin lukuympäristö on yhteydessä lapsen sujuvaan lukutaitoon. Tarkastelimme ensin, millainen kodin lukuympäristö ja sujuva lukutaito 1. ja 2. luokkalaisilla lapsilla on ... -
Kodin lukuympäristön yhteys esiopetusikäisen lukemisen valmiuksiin
Koponen, Maiju-Riikka; Voimio, Henna-Riikka (2017)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kodin lukuympäristön yhteyttä esiopetusikäisen lapsen lukemisen valmiuksiin. Tavoitteena oli myös selvittää kuinka kodin lukuympäristö on yhteydessä lukemisen valmiuksien kehitykseen ... -
Editorial : Letter-sound knowledge, reading, reading comprehension and full literacy
Lyytinen, Heikki; Grigorenko, Elena L.; Sigmundsson, Hermundur (Frontiers Media SA, 2024) -
Iltasatukirjahyllyillä tasa-arvoa ja tukea perheiden lukemiseen
Aerila, Juli-Anna; Kauppinen, Merja; Niinistö, Eeva-Maija; Sario, Suvi (Turun yliopisto / Rauman normaalikoulu, 2019)Iltasatukirjahylly-toiminta on yhteisöllisen lukemisen käytänne, joka johdattaa sekä lapsia että aikuisia perhelukemisen pariin. Lisäksi koulun ja kodin lukemisen kulttuuri linkittyvät sen avulla toisiinsa. Kokeilussa ...