Työtyytyväisyys ja työn imu varhaiskasvatuksessa
Authors
Date
2023Copyright
© The Author(s)
Tämä määrällinen tutkimus käsittelee varhaiskasvatuksen työntekijöiden työhyvinvointia ja erityisesti työtyytyväisyyttä ja työn imua varhaiskasvatuksessa ja selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstölle suunnatun TUIKKU-hankkeen vaikutuksia varhaiskasvatuksen työntekijöiden työtyytyväisyyden ja työn imun kokemuksiin. Tutkimusaineisto on kerätty varhaiskasvatuksen työntekijöiltä (N=112) kyselylomakkeilla.
Tutkimustiedon mukaan varhaiskasvatuksen henkilöstön työhyvinvoinnilla on varhaiskasvatuksen laatua parantava (Jennings, 2020; Nislin ym., 2015) ja avartava vaikutus (Cumming & Wong, 2019). Sen on myös todettu olevan yksi pitovoimaa lisäävä tekijä (McMullen ym., 2020). Varhaiskasvatus-alan kärsiessä vakavasta työvoimapulasta (Lehtinen, 2022) ja hälyttävän suuren osan henkilöstöstä pohtiessa alanvaihtoa (JHL, 2021; OAJ, 2021) onkin tärkeää suunnata huomio interventioihin, joilla voitaisiin tukea varhaiskasvatuksen henkilöstön työhyvinvointia ja näin vaikuttaa varhaiskasvatusalan henkilöstön pitovoimaan.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, ettei varhaiskasvatuksen henkilöstön työtyytyväisyydessä ja työn imussa tapahtunut tilastollisesti merkitsevää muutosta TUIKKU-hankkeen aikana. Kuitenkin tarkasteltaessa interventio- ja kontrolliryhmien työtyytyväisyyden keskiarvoja havaittiin ryhmien työtyytyväisyyden kehityksen suunnan eroavan hieman toisistaan. Ero ei ole tilastollisesti merkitsevä, mutta se voi viitata TUIKKU-hankkeen potentiaaliin henkilöstön työhyvinvointia tukevana interventiona.
Tuloksia selittää osaltaan se, että TUIKKU-hankkeen henkilökunnalle suunnattujen harjoitusten käyttö oli jäänyt hankkeen aikana vaatimattomaksi, lisäksi lopulliseen analyysiin kelpuutettu otos jäi melko pieneksi.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Surkuhupaisaa säätämistä." : työn kuormittavuus ja työssä jaksaminen varhaiskasvatuksessa
Hakala, Jaana; Heinonen, Satu (2023)Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen työntekijöiden kokemaa työn kuormittavuutta ja työssä jaksamista. Tutkimuksessamme työn vaativuus määritellään fyysisinä, psyykkisinä, sosiaalisina ja ... -
"Toinen voi lohduttaa toista. Kokea empatiaa ja samaistua" : sosioemotionaalisten taitojen merkitys tiimityöskentelylle ja sosiaaliselle työhyvinvoinnille varhaiskasvatuksessa
Arvaja, Iina (2023)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää Suomessa työskentelevien varhaiskasvatuksen työntekijöiden sosioemotionaalisten taitojen merkitystä tiimityöskentelylle ja sosiaaliselle työhyvinvoinnille varhaiskas ... -
Hyvinvoinnin lisääntyminen varhaiskasvatuksessa ja erityispedagogiikassa positiivisen organisaatioteorian viitekehyksessä
Mononen, Sari (2024)Tässä pro gradussa tutkitaan, miten PRIDE- teorian osa-alueet toteutuvat varhaiskasvatuksessa ja varhaiserityiskasvatuksessa sekä miten hyvinvointia voidaan lisätä arjen työhön varhaiskasvatuksen ammattilaisten mielestä. Tutkimus ... -
”Sä et pysty tekee sitä työtä niin hyvin kuin sä haluaisit tehdä” : varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä heidän työhyvinvoinnistaan
Laitinen, Meeri; Niemi, Pauliina (2023)Tässä kandidaatintutkielmassa tutkittiin varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä heidän työhyvinvointiaan edistävistä ja heikentävistä tekijöistä. Tutkimuksen aihe on ajankohtainen, sillä varhaiskasvatuksen muuttuva tilanne ... -
Johtajan rooli työhyvinvoinnin edistämisessä : miten varhaiskasvatuksen yksikön johtaja voi toiminnallaan edistää työyhteisön työhyvinvointia?
Kovalainen, Karoliina; Riihelä, Sofia (2022)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mikä on varhaiskasvatuksen yksikön johtajan rooli työyhteisön työhyvinvoinnin rakentumisessa, ja millaisia työhyvinvointia edistäviä johtajan toimintatapoja varhaiskasvatuksessa ...