Hyvinvoinnin lisääntyminen varhaiskasvatuksessa ja erityispedagogiikassa positiivisen organisaatioteorian viitekehyksessä

Abstract
Tässä pro gradussa tutkitaan, miten PRIDE- teorian osa-alueet toteutuvat varhaiskasvatuksessa ja varhaiserityiskasvatuksessa sekä miten hyvinvointia voidaan lisätä arjen työhön varhaiskasvatuksen ammattilaisten mielestä. Tutkimus toteutettiin varhaiskasvatuksen henkilöstö Facebook ryhmässä ja vastaajana oli 86 varhaiskasvatuksen ammattilaista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä, jossa oli sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä PRIDE-teoriasta. Aineisto käsiteltiin joko sisällönanalyysillä tai määrällisellä lähestymistavalla. Tutkimustulosten mukaan PRIDE-teorian osa-alueet näkyivät hyvin varhaiskasvatuksen arjessa. Varhaiskasvatuksessa esiintyy myönteisiä käytänteitä runsaasti ja vuorovaikutus on yleisesti ottaen hyvää. Toisaalta vahvuuksien käyttämistä, positiivista johtamista ja ilmapiiriä tulisi edelleen kehittää ja hyödyntää tässä kehittämisessä PRIDE-teoriaa, jotta työyhteisön hyvinvointi lisääntyisi. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että esimieheltä toivotaan enemmän osallistumista arjen työhön, esimerkillä johtamista sekä työntekijöiden kehumista positiivisella palautteella
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2024
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202412027553Use this for linking
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share