Luokanopettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta yleisopetuksen luokassa
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ja ymmärtää luokanopettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta yleisopetuksen luokassa sekä tarkastella niiden merkityksiä heille itselleen sekä oppilaille, opettajien
kokemana. Tutkimukseen haastateltiin yhteensä kuutta perusopetuksen opettajaa eri puolilta Suomea, joilla oli kokemusta koira-avusteisesta pedagogiikasta. Tieteenfilosofisena lähtökohtana tutkimuksessa oli fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus.
Tutkimusaineisto kerättiin laadullisen avoimen teemahaastattelun avulla. Aineisto analysoitiin fenomenologis-hermeneuttisella analyysillä. Tutkimustulosten mukaan opettajat kokivat koira-avusteisen pedagogiikan edistävän oppilaiden oppimista tuoden mielekkyyttä erityisesti lukuharjoitustilanteisiin ja tukevan oppilaan hyvinvointia sekä tunne- ja empatiataitoja. He kokivat koira-avusteisuuden vahvistavan oppilaan ja opettajan sekä oppilaiden välisiä keskinäisiä suhteita, jotka vaikuttivat luokassa yhteisöllisyyden kokemiseen. Koiran kanssa työskentely lisäsi opettajien kokemusten mukaan oppilaiden arjen hallintataitoja. Opettajat kokivat koulukoiran työparinaan, joka edistää heidän työviihtyvyyttään sekä opettajien työssäjaksamista, vaikka koiran läsnäolon koettiin myös lisäävän opettajien työmäärää. Koulukoira nähtiin tukiresurssina, jota voi hyödyntää kolmiportaisen tuen eri askelmilla.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"On ihan erilaista olla luokassa, jossa on koiria" : pienryhmän opettajan ja oppilaiden kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta
Luomala-Toikkanen, Kaisu (2008) -
Opettajan asiantuntijuus inkluusiossa : luokanopettajien kokemuksia erityisestä tuesta yleisopetuksen luokassa
Kuitunen, Iris (2022)Pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja tarkastella asiantuntijuuden vaikutusta kokemuksiin. Tutkimuksen kohteena olivat aloittavat luokanopettajat, joilla oli alle kaksi ... -
Opiskelijoiden ja opettajien kokemuksia koira-avusteisesta yliopistopedagogiikasta
Leppälä, Noora; Viinikainen, Vilma (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden ja opettajien kokemuksia koira-avusteisesta yliopistopedagogiikasta. Selvitimme, mitkä asiat yliopistokontekstissa tapahtuneessa koira-avusteisessa opetuksessa olivat ... -
”Se ilo, mikä näkyy lasten silmissä, kun ne kohtaa koiran aamulla ja huomaa, että on koirapäivä!” : opettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen opetuksessa ja tuessa
Nyholm, Saara (2022)Tässä tutkimuksessa selvitettiin opettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta osana sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen opetusta ja tukea. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin millaisissa tehtävissä opettajat ... -
Luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla
Korkealaakso, Elina; Posti, Pauliina (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla. Tutkimuksen kohteeksi valikoitui alakoulun toinen luokka, koska ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.