dc.contributor.advisor | Iso-Somppi, Leena | |
dc.contributor.author | Mäkelä, Jaana | |
dc.date.accessioned | 2023-05-02T07:38:46Z | |
dc.date.available | 2023-05-02T07:38:46Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86714 | |
dc.description.abstract | Pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ja ymmärtää luokanopettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta yleisopetuksen luokassa sekä tarkastella niiden merkityksiä heille itselleen sekä oppilaille, opettajien
kokemana. Tutkimukseen haastateltiin yhteensä kuutta perusopetuksen opettajaa eri puolilta Suomea, joilla oli kokemusta koira-avusteisesta pedagogiikasta. Tieteenfilosofisena lähtökohtana tutkimuksessa oli fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus.
Tutkimusaineisto kerättiin laadullisen avoimen teemahaastattelun avulla. Aineisto analysoitiin fenomenologis-hermeneuttisella analyysillä. Tutkimustulosten mukaan opettajat kokivat koira-avusteisen pedagogiikan edistävän oppilaiden oppimista tuoden mielekkyyttä erityisesti lukuharjoitustilanteisiin ja tukevan oppilaan hyvinvointia sekä tunne- ja empatiataitoja. He kokivat koira-avusteisuuden vahvistavan oppilaan ja opettajan sekä oppilaiden välisiä keskinäisiä suhteita, jotka vaikuttivat luokassa yhteisöllisyyden kokemiseen. Koiran kanssa työskentely lisäsi opettajien kokemusten mukaan oppilaiden arjen hallintataitoja. Opettajat kokivat koulukoiran työparinaan, joka edistää heidän työviihtyvyyttään sekä opettajien työssäjaksamista, vaikka koiran läsnäolon koettiin myös lisäävän opettajien työmäärää. Koulukoira nähtiin tukiresurssina, jota voi hyödyntää kolmiportaisen tuen eri askelmilla. | fi |
dc.format.extent | 96 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | koira-avusteinen työskentely | |
dc.subject.other | Canine-Assisted Intervention (CAI) | |
dc.subject.other | fenomenologis-hermeneuttinen tutkiminen | |
dc.title | Luokanopettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta yleisopetuksen luokassa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202305022809 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | fi |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | koira | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | pedagogiikka | |
dc.subject.yso | työhyvinvointi | |