dc.contributor.advisor | Kalalahti, Mira | |
dc.contributor.author | Rosenqvist, Noora | |
dc.date.accessioned | 2023-04-27T08:24:03Z | |
dc.date.available | 2023-04-27T08:24:03Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86652 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää toisen asteen oppilaitosten opinto-ohjaajien kokemuksia elokuussa 2021 voimaan astuneen oppivelvollisuuden pidentämisen vaikutuksista omaan työhön. Tutkimuksessa tarkastelu kohdentuu toisen asteen opinto-ohjaajien työssä jaksamiseen ja työnkuvaan oppivelvollisuusuudistuksen kontekstissa. Tutkimus pyrkii löytämään vastauksia siihen, millaisia muutoksia toisen asteen opinto-ohjaajien työssä on tapahtunut ja siihen, miten opinto-ohjaajat suhtautuvat oman työnkuvansa näkökulmasta oppivelvollisuuden pidentämiseen. Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä, ja se julkaistiin tammikuussa 2023 sosiaalisen median alustalla. Avoimiin kysymyksiin perustuvaan kyselyyn osallistui 19 lukion ja ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajia eri puolilta Suomea. Tutkimusote on laadullinen, ja se nojaa fenomenologiseen metodologiaan. Tutkimusaineiston analysoinnissa hyödynnettiin sisällönanalyysia, jonka avulla tutkittavien kokemukset luokiteltiin. Tutkimuksessa havaittiin, että oppivelvollisuuden pidentäminen on lisännyt etenkin ei-ohjauksellisten tehtävien ja verkostotyön määrää kyselyyn vastanneiden opinto-ohjaajien työssä. Toinen keskeinen havainto liittyy opinto-ohjaajien kuvauksiin haasteellisista kokemuksista, joissa korostuivat puutteet oppilaitoksen ohjaus- ja tukipalveluiden resursseissa sekä tuen tarpeessa olevien opiskelijoiden määrän kasvu. Kyselyn vastauksissa painottui haasteelliset kokemukset, ja myönteisiä kokemuksia ilmaistiin selvästi vähemmän. | fi |
dc.format.extent | 71 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | oppivelvollisuuden pidentäminen | |
dc.title | ”Pysyvät lisäresurssit eivät kasvaneet samassa suhteessa haasteiden kanssa.” : toisen asteen oppilaitosten opinto-ohjaajien kokemuksia oppivelvollisuuden pidentämisestä | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202304272752 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Ohjausalan maisteriohjelma | fi |
dc.contributor.oppiaine | Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 1031 | |
dc.subject.yso | opinto-ohjaajat | |
dc.subject.yso | toisen asteen koulutus | |
dc.subject.yso | oppivelvollisuus | |
dc.subject.yso | lukio | |
dc.subject.yso | ammatillinen koulutus | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |