Toimijuuden tukeminen ohjauksessa : opinto-ohjaajien kokemuksia toimijuuden tukemisesta opinto-ohjauksessa toisen asteen oppilaitoksissa
Abstract
Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa toisen asteen oppilaitosten opinto-ohjaajien kokemuksia nuorten toimijuuden tukemisesta ohjauksessa. Tutki-muksessa kartoitettiin tietoa siitä, mitkä ovat ohjaajien kokemusten mukaan nuorten toimijuuden osa-alueet, miten ohjaajat kokevat pystyvänsä tukemaan toimijuutta ohjauksen keinoin ja mitkä ovat toimijuuden tukemisen haasteita ja esteitä ohjauksessa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineisto kerät-tiin yksilöhaastatteluina joulukuun 2020 ja helmikuun 2021 aikana. Tutkimuk-seen osallistui yhteensä seitsemän opinto-ohjaajaa, joista neljä työskentelee lukiossa, kaksi ammatillisessa oppilaitoksessa ja yksi kaksoistutkinnon opinto-ohjaajana.
Tulosten perusteella nuorten toimijuuden tärkeimmät osa-alueet ovat metakognitiiviset taidot, minäpystyvyys ja sosiaaliset taidot. Metakognitiivi-sista taidoista tärkeimpiä ovat itsetuntemus, aktiivisuus ja tiedonhankintatai-dot. Näitä toimijuuden osa-alueita voidaan parhaiten tukea ohjauksessa yksi-lökeskusteluilla ja ajan antamisella. Toimijuuden tukemisen suurimmat haas-teet ovat liian vähäinen aika sekä nuorten terveys- ja toimintakykyongelmat.
Ohjauksessa aika luo tilaa ja antaa mahdollisuuksia toimijuuden tukemi-seen. Tulevaisuudessa toisen asteen opinto-ohjauksessa tarvitaan riittävästi aikaa yksilökeskusteluille ja toimijuutta tukevalle ohjaukselle. Lisäksi varhai-sella puuttumisella nuorten toimintakyky- ja terveyshaasteisiin mahdollistet-taisiin ohjauksen vahvempi ja syvällisempi tuki nuoren toimijuudelle.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2021
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105172934Use this for linking
Language
Finnish