University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

”Ei semmosia yhden opiskelijan polkuja, vaan pieniä teitä” : opinto-ohjaajien kokemuksia ammatillisen koulutuksen reformista

Thumbnail
View/Open
697.6Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Luume, Leila |
Suokas, Elli-Noora
Date
2019
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksen aiheena oli opinto-ohjaajien kokemukset 2018 alkuvuodesta voimaan astuneen ammatillisen koulutuksen reformin tuomista muutoksista. Tutkimuksessa haluttiin selvittää ammatillisessa koulutuksessa toimivien opinto- ohjaajien kokemuksia reformin tuomista merkittävimmistä muutoksista, ohjaajien näkemystä opiskelijoihin tämänhetkisessä ammatillisessa koulutuksessa kohdistuvista odotuksista sekä ammattikoulun erilaisten opiskelijoiden valmiuksista vastata heihin kohdistuviin odotuksiin. Tutkimuksessa käytettiin laadullisia menetelmiä seuraten väljästi fenomenologis-hermeneuttisen epistemologian lähtökohtia, sillä tutkimuksen tarkoituksena on ollut tuoda esille kokemuksellista ulottuvuutta tutkittavana olevasta aiheesta. Aineistona olivat 12 opinto-ohjaajan haastattelut. Haastattelut on toteutettu puolistrukturoituina teemahaastatteluina ja ne on analysoitu temaattisella sisällönanalyysillä aineistolähtöisesti. Tutkimuskysymyksittäin analyysi tuotti seuraavat päätulokset. Ensimmäisessä tutkimuskysymyksessä opinto-ohjaajat nostivat merkittävimmiksi reformin tuomiksi muutoksiksi aikuisten ja nuorten koulutusten yhdistymisen sekä yksilöllisyyden merkityksen korostumisen. Toisessa tutkimuskysymyksessä opiskelijoihin kohdistuvien odotusten kuvauksissa muodostui kolme pääluokkaa: yksilöllisyys, vastuu ja vapaus. Kolmannessa tutkimuskysymyksessä kuvaukset opiskelijoiden valmiuksista eli kyvyistä, tarpeista ja haasteista vastata heihin kohdistuviin odotuksiin asettuivat luontevasti odotusten pääluokkien alle. Aikuiset ja nuoret kuitenkin muodostuivat aineistossa merkittävällä tavalla erityyppisiksi ja ainutlaatuisiksi omiksi ryhmikseen. Tutkimuksen diskussio-osassa tarkemman pohdinnan kohteeksi nostettiin opiskelijoihin kohdistuvat odotukset ja niitä peilattiin eritoten näkökulmasta, josta ne voivat mahdollisesti kertoa jotain siitä, mitä koulumaailmassa tai yhteiskunnassa laajemminkin tällä hetkellä arvotetaan ja arvostetaan. Lisäksi pohdittiin tarkemmin kysymystä yksilöllisyydestä ja yhteisöllisyydestä ja sitä miten nämä kaksi asettuvat tämän tutkimuksen tuloksissa merkittävään osaan ja jännitteiseen suhteeseen toistensa kanssa. Tutkimuksessa on nostettu esille näkökulmia myös siitä, millä tavoin yksilöllisyys ja yhteisöllisyys ovat mahdollisesti amisreformin kautta nousseet aiempaa vielä näkyvämmin esiin ja miten ne ovat laajemminkin asemoituneet tässä ajassa osaksi koulutuksen yleisiä päämääriä. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös kysymystä ammatillisen koulutuksen heterogeenisestä opiskelijoiden joukosta ja sitä miten tutkimuksessa esiin nousseet ammatillisen koulutuksen uudistuksen merkittävimmiksi koetut muutokset asettuivat suhteeseen nimenomaan aikuisten ja nuorten opiskelijoiden kanssa. ...
Keywords
amisreformi laadullinen tutkimus koulutusuudistus opinto-ohjaajat ammatillinen koulutus uudistukset
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201911124825

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23403]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Yhteiskunta muuttuu, meidänkin on muututtava siellä mukana." : ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajien näkemyksiä työelämän muutoksesta ja sen vaikutuksista omaan ohjaustyöhön 

    Seppänen, Vilma; Varjonen, Vilma (2021)
    Tämän pro gradu- tutkielmamme tarkoituksena oli selvittää, miten ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajat näkevät työelämän muutoksen ja sen vaikutukset omaan ohjaustyöhön. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla ...
  • Toimijuuden tukeminen ohjauksessa : opinto-ohjaajien kokemuksia toimijuuden tukemisesta opinto-ohjauksessa toisen asteen oppilaitoksissa 

    Sarén, Raisa (2021)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa toisen asteen oppilaitosten opinto-ohjaajien kokemuksia nuorten toimijuuden tukemisesta ohjauksessa. Tutki-muksessa kartoitettiin tietoa siitä, mitkä ovat ohjaajien kokemusten mukaan ...
  • Opinto-ohjaajien työtyytyväisyys tutkimus Oulun läänissä toimivien opinto-ohjaajien työtyytyväisyydestä ja siihen liittyvistä tekijöistä. 

    Similä, Arto (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2008)
  • Ohjauksen ammattilaisesta noviisiksi? Ohjaus ammatillisen koulutuksen reformin pyörteissä 

    Kukkonen, Harri; Jussila, Ari; Rantanen, Johanna (Tampereen ammattikorkeakoulu, 2020)
    Ammatillisen toisen asteen koulutusuudistuksen myötä oppilaitosten eri ammattiryhmien työhön on kehitetty uusia, ennen koettelemattomia ratkaisuja. Tässä artikkelissa tarkastellaan ammatillisten opinto-ohjaajien käsityksiä ...
  • Peruskoulusta toiselle asteelle -nivelvaihe Espoossa : opinto-ohjaajien ja opiskelijoiden näkemyksiä nivelvaiheen ohjauksen nykytilasta 

    Kettunen, Sisko-Liisa (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2005)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre