Lukion musiikin opetussuunnitelmat osana 1970-luvun keskiasteen koulutuspoliittista kehitystä
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Keskiasteen koulutusta alettiin uudistaa 1970-luvulla tuoreen peruskoulun vanavedessä. Lukiosta ja ammattikoulusta haluttiin tehdä tasavertaisemmat koulutusjärjestelmät jatkokouluttautumista varten. Keskiasteen merkittävimmät uudistukset toteutuivat vasta 1990-luvulla, ja lukiota mielletään usein tuohon saakka jopa muuttumattomaksi. Kuitenkin 1970-luvulla jatkunut lukiokoulutuksen kasvu ja uudistuva koulutuspolitiikka muuttivat vähitellen myös lukion roolia yksilöllisestä korkeakouluopintoihin suuntaavasta oppilaitoksesta yleissivistävän peruskoulun jatkoksi.
Tämä maisterintutkielma selvittää lukion musiikin opetussuunnitelmien 1969, 1973 ja 1977 muutosta. Aineistona on opetussuunnitelmien lisäksi kaksi keskiasteen uudistamiseen liittyvää komiteanmietintöä. Menetelmänä toimii aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Tulkinnassa käytetään abduktiivista päättelyä.
Tulokset osoittavat musiikin opetussuunnitelmien seuraavan järjestelmäkeskeisen koulutuspolitiikan sivistyspyrkimyksiä. Oppiaineen kohderyhmäksi muuttuu 1970-luvun edetessä vahvemmin kaikki oppilaat, ei pelkät harrastajat. Kulttuurin asema lukiokoulutuksessa kohenee.
Sivistys- ja tasa-arvokäsityksen muutoksen ohella siirtymä näkyy oppiaineen kehittyvinä sisältöinä. Luova toiminta ja soittaminen kasvattavat rooliaan opetussuunnitelmissa. Samassa ajankohtainen musiikki nousee tarkasteluajalla tärkeämmäksi sisältöalueeksi. Musiikin oppiaineen sisältöjen kehitys seuraa niin vuoden 1970 peruskoulun opetussuunnitelmaa, aikakauden musiikkikasvattajien toiveita kuin opettajankoulutuksen muutosta.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Suunnitelmasta käytäntöön : miten lukion musiikinopetusta toteutetaan opetussuunnitelman pohjalta?
Toivonen, Jutta (2015)Suomessa koulutusta ovat tukemassa opetussuunnitelmat, jotka ovat laillisia ja valtakunnallisia ohjenuoria opettajalle. Lukiokoulutuksen opetussuunnitelmat ovat uusiutuneet 1900- luvulla vallitsevien kasvatusideologioiden, ... -
Kehollinen ilmaisu osana lukion monikulttuurista musiikkikasvatusta
Tauriainen, Emmi (2010)Viimeisten vuosien aikana monikulttuurisuus ja moniarvoisuus ovat tulleet osaksi suomalaista yhteiskuntaa. Nämä yhteiskunnalliset muutokset ovat vahvistaneet monikulttuurisuuden asemaa myös koulujen opetussuunnitelmissa. ... -
Spontaania iloa ja kokonaisvaltaista ymmärtämistä : musiikin ja muiden oppiaineiden integraatiomahdollisuudet alakoulussa
Pöntinen, Iina (2020)Selvitän tutkielmassani, millaisia oppiainesisältöjä voi integroida musiikkiin käytännön koulutyöskentelyssä ja miten musiikin ja muiden oppiaineiden integraatio näkyy Perusopetuksen opetussuunnitelmassa (2014). Lisäksi ... -
Musiikin luova tuottaminen peruskoulussa
Lightfoot, Henry (2019)Tutkin kandidaatintutkielmassani musiikin luovaa tuottamista ja sen esiintymistä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Tutkielmani avulla kartoitan musiikin luovan tuottamisen eri muotoja ja toteutustapoja. Vaikka ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.