University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Suunnitelmasta käytäntöön : miten lukion musiikinopetusta toteutetaan opetussuunnitelman pohjalta?

Thumbnail
View/Open
504.4 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Toivonen, Jutta
Date
2015
Discipline
MusiikkikasvatusMusic Education

 
Suomessa koulutusta ovat tukemassa opetussuunnitelmat, jotka ovat laillisia ja valtakunnallisia ohjenuoria opettajalle. Lukiokoulutuksen opetussuunnitelmat ovat uusiutuneet 1900- luvulla vallitsevien kasvatusideologioiden, opettajankoulutuksen kehityksen ja yhteiskunnallisten tilanteiden myötä. Lukiotasolla vuoden 1977 tarkkasisältöinen opetussuunnitelma ohjasi opettajaa noudattamaan tarkasti opetussuunnitelmaa ja jakamaan tietoa sen mukaisesti. Vuoden 1994 lukion opetussuunnitelma näytti sen sijaan uutta suuntaa; konstruktivistisen suunnitelman taustalla nähtiin opettajan pedagoginen vapaus ja opiskelijan vahva osallistuminen oman oppimisensa ohjaamisessa. Myös vuoden 2003 opetussuunnitelma jatkoi konstruktivistisella otteella, määritellen kuitenkin hieman enemmän kurssisisältöjä. Koska nykyinen lukion musiikin opetussuunnitelma antaa paljon pedagogisia vapauksia, opetusta on mahdollista toteuttaa monella tavalla. Laadullinen tutkimukseni selvittääkin, kuinka kaikille lukiolaisille pakollista musiikin 1. kurssia on mahdollista toteuttaa. Tutkimustani varten haastattelin neljää työssä olevaa lukion musiikinopettajaa puolistrukturoidulla haastattelumuodolla. Haastattelun tuloksia analysoin musiikkikasvatuksen pääfilosofioihin ja konstruktivistiseen oppimiskäsitykseen peilaten. Tarkoituksenani oli myös selvittää, mitä haastateltavat ajattelevat nykyisestä opetussuunnitelmasta, mahdollisesti aikaisemmista opetussuunnitelmista ja millaisena he näkevät lukion musiikinopetuksen tulevaisuudessa. Tutkimukseni osoitti, että haastateltavat pitävät nykyisen opetussuunnitelman suomista pedagogisista vapauksista. Kokenein opettaja näki selkeän muutoksen omassa opettajan roolissaan aikaisemmasta tiedonvälittäjästä nykyiseen ohjaajan rooliin. Haastattelujen pohjalta oli nähtävissä, että praksiaalinen, toiminnallinen ajattelu on olennaisessa osassa ja esteettinen ajattelu opetuksessa on monin tavoin väistynyt. Haastateltavien opetuksessa näkyi samoja asioita, mutta heidän opetuksensa myös poikkesi monin tavoin. Opetussuunnitelman sisältöjä toteutettiin heidän opetuksessaan usein eri tavoin. Haastateltavat totesivatkin, että omien vahvuuksien käyttäminen on oleellista. Eräs haastateltavista sanoi korvaavansa tulevaisuudessa opetuskirjat kokonaan iPad-sovelluksilla. Myös muut opettajat olivat luopuneet kokonaan tai osin opetuskirjan käytöstä. He totesivat, että opetus muuttuu koko ajan ja sitä on hyväkin päivittää tasaisin väliajoin. Varsinkin kokeneimmat opettajat painottivat myös konstruktivistista, oppilaslähtöistä näkökulmaa suunnittelussa ja opetuksessa. 1. kurssin päätehtävinä nähtiin haastateltavien mukaan positiivisten kokemuksien antaminen ja se, että oppilaat innostuisivat musiikista ja musiikin harrastamisesta, sekä musiikillinen yleissivistäminen. Osittain kurssi nähtiin myös johdantona muille musiikin kursseille. Haastateltavat painottivat käytännön tekemistä ja varsinkin irrallisen teorian minimoimista. ...
Alternative title
Miten lukion musiikinopetusta toteutetaan opetussuunnitelman pohjalta?
Keywords
musiikkikasvatus opetussuunnitelma käytäntö lukio esteettinen- ja praksiaalinen musiikkikasvatuksen filosofia konstruktivistinen oppimiskäsitys Kvalitatiivinen tutkimus opetussuunnitelmat musiikki konstruktivismi oppimiskäsitykset
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505282097

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25543]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Kronologisuudesta kohti temaattisuutta : vuoden 1994 lukion historian opetussuunnitelman perusteiden laadinta 

    Hiekkanen, Tomi (2014)
    Tutkielma käsittelee vuonna 1994 lukion historian opetussuunnitelmassa tapahtunutta muutosta, jonka seurauksena historian opetuksessa siirryttiin kronologiaan perustuvasta opetuksen jäsen-tämistavasta teemapohjaiseen. ...
  • Tutkiva oppiminen lukion biologian oppikirjojen, ylioppilaskokeiden ja biologian valintakokeiden tehtävissä 

    Kainulainen, Marleena (2018)
    Syksyllä 2016 voimaan astuneessa opetussuunnitelman perusteissa biologian opetukselta edellytetään tutkimuksellisten työtapojen käyttöä, sillä ne kehittävät oppilaan vuorovaikutus- ja ajatteluntaitoja opeteltavan asiasisällön ...
  • Oppiennätyksistä opetussuunnitelman perusteisiin : lukion kemian kansallisen opetussuunnitelman kehittyminen Suomessa vuosina 1918-2016 

    Vaskuri, Juhani (University of Jyväskylä, 2017)
    Kemiasta tuli itsenäinen oppiaine vuonna 1918. Lukion lukusuunnitelmaan kemia tuli vasta vuodesta 1941. Aina 1980-luvun puoleen väliin saakka opetussuunnitelmat olivat valtakunnanhallinnon antamia. Vuodesta 1985 lähtien ...
  • Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet käytännössä : oppimiskäsityksen ja yleisten tavoitteiden soveltaminen musiikin perusteiden opetukseen 

    Meriranta, Kirsi (2011)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka musiikin perusteiden opettajat ovat käsittäneet Taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteiden 2002 vaikuttavan opetukseen ja miten he ovat ...
  • Musiikkiteknologia osana musiikinopetusta 

    Salmela, Samuli (2020)
    Tutkimuksessa selvitettiin musiikkiteknologian käyttöastetta suomalaisessa musiikinopetuksessa. Samalla tutkittiin, miten erilaiset taustatekijät vaikuttivat opettajien suhtautumiseen musiikkiteknologian opetuskäyttöä ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre