Musiikin luova tuottaminen peruskoulussa
Tutkin kandidaatintutkielmassani musiikin luovaa tuottamista ja sen esiintymistä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Tutkielmani avulla kartoitan musiikin luovan tuottamisen eri muotoja ja toteutustapoja. Vaikka tällä hetkellä voimassa olevissa vuoden 2014 peruskoulun opetussuunnitelman perusteissa edellytetään musiikin luovan tuottamisen toteuttamista osana musiikin opetusta, on sen rooli vähäinen verrattuna muuhun musiikin tunneilla tapahtuvaan toimintaan. Musiikin opettajien vähemmistö toteuttaa musiikin luovan tuottamisen menetelmiä säännöllisesti opetuksessaan. Myös musiikkikasvatusta opettavien yliopistojen opetussuunnitelmissa on luovan tuottamisen pedagogiikkaan liittyviä kursseja vain vähän.
Käsittelen kandidaatintutkielmassani luovuuden, säveltämisen ja improvisaation määritelmiä sekä musiikin luovan tuottamisen haasteita ja tavoitteita. Aiemman tutkimuksen perusteella musiikin luova tuottaminen voi lisätä oppilaiden osallisuutta sekä tarjota heille itseilmaisun kanavia. Siitä huolimatta musiikin opetus tuntuu keskittyvän reproduktiivisten eli jo olemassa olevien musiikillisten tuotosten esittämiseen.
Musiikin luova tuottaminen on mainittu vuoden 2014 peruskoulun opetussuunnitelman perusteissa jokaisella vuosiluokalla, joskin eri vuosiluokilla on hyödynnetty lähes identtisiä virkkeitä kuvaamaan luovan tuottamisen roolia musiikin opetuksessa. Mitään täsmällisempiä ohjeita musiikin luovaan tuottamiseen ei anneta. Arviointia käsittelevissä osuuksissa musiikin luovaa tuottamista käsitellään vaihtelevasti ja arviointikriteerit ovat suurpiirteisiä. Musiikin luovaa tuottamista käsittelevää tutkimusta tarvitaan enemmän, jotta sen rooli voisi kasvaa kentälläkin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Musiikinopettajien kokemuksia musiikin luovan tuottamisen opetuksesta
Lightfoot, Henry (2020)Tutkimukseni tavoitteena on tutkia musiikinopettajien kokemuksia musiikin luovan tuottamisen opettamisesta. Tutkin opettajien kokemuksia heidän valmiuksistaan opettaa musiikin luovaa tuottamista, heidän käyttämiään työtapoja, ... -
Osallistava sävellytysmenetelmä musiikinopetukseen : peruskoulun opetussuunnitelman 2014 tavoitteita ja oppimisen ydinmetaforia toteuttamassa
Huttunen, Taina (University of Jyväskylä, 2017)In my case study, I used two composing tasks to examine how the inclusive composing method (OSM) I have developed promotes the achievement of the aims of the new core curriculum for basic education 2014 and realises ... -
Hengellisen musiikin käyttö yhtenäisessä peruskoulussa
Vitikainen, Eni (2009) -
Jazzia peruskoulussa ja lukiossa
Karvonen, Jarmo (2004)Keskeinen teema tutkielmassa oli peruskoulun yläluokkalaisten ja lukiolaisten kokemus jazzista. Alkuolettamuksena oli käsitys jazzista melko vaikeasti lähestyttävänä musiikkina nuorten keskuudessa. Tutkielman tavoite on ... -
Jazzia peruskoulussa ja lukiossa
Karvonen, Jarmo (2004)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.