Kehollinen ilmaisu osana lukion monikulttuurista musiikkikasvatusta
Viimeisten vuosien aikana monikulttuurisuus ja moniarvoisuus ovat tulleet osaksi suomalaista yhteiskuntaa. Nämä yhteiskunnalliset muutokset ovat vahvistaneet monikulttuurisuuden asemaa
myös koulujen opetussuunnitelmissa. Tämän tutkimuksen tarkoitus on lisätä tietoa musiikkikasvatuksesta monikulttuurisuuden ja kulttuurien välisen dialogin näkökulmasta. Tutkimus tuo esille, miten kehollista ilmaisua ja tanssia voidaan yhdistää lukion monikulttuuriseen musiikkikasvatukseen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Tutkimusaineistona käytettiin kahden kokeneen tanssinopettajan teemahaastattelua sekä kansainvälisessä yhteistyössä toimivan lukion musiikinopettajan sähköpostihaastattelua. Tanssinopettajien opettama tanssimuoto on afrikkalainen tanssi. Teemahaastattelut ovat osa Mariana Siljamäen liikuntapedagogiikan väitöskirjaaineistoa.
Lukion musiikin sekä taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmat nousivat myös keskeiseen
rooliin tutkimuksessa. Lisäksi työssä käytettiin liikunnan opetussuunnitelmia pohtiessa
tanssin asemaa lukiossa.
Haastatteluaineiston antia ja opetussuunnitelmia vertailemalla pyrittiin löytämään tavoitteet kehollista ilmaisua ja monikulttuurista musiikkikasvatusta integroivalle opetukselle. Haastatteluaineistosta ja opetussuunnitelmista nousivat esille seuraavat tavoitteet: 1) kokonaisvaltaisen oppimisen tukeminen, 2) eri kulttuurien tuntemuksen lisääminen ja kulttuurista monimuotoisuutta arvostavan asenteen kehittäminen, 3) yhteisöllisyyden ja yksilöllisyyden vuoropuhelu ja sosiaalisten taitojen kehittäminen sekä 4) opiskelijan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukeminen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tanssi liikuttaa : toimenpidesuositus Opetushallitukselle, opettajille, opettajankouluttajille, rehtoreille, kunnille ja poliittisille päättäjille
Anttila, Eeva; Jaakonaho, Liisa; Kantomaa, Marko; Siljamäki, Mariana; Turpeinen, Isto (Taideyliopisto, 2019)Tanssi on kulttuuria ja taidetta. Samalla se on kokonaisvaltaista, fyysistä toimintaa. Tanssi voi tukea jokaisen peruskoulun oppilaan oppimista, fyysistä aktiivisuutta, kulttuurista osallisuutta ja valmiutta ilmaista itseään ... -
Tanssi-ilo : tanssi-ilmaisun opetusmateriaali liikuntakasvattajille
Turpela, Pauliina (2019)Tämän pro gradu tutkielman tarkoituksena oli tutkia miksi tanssi-ilmaisua tulisi hyödyntää pe-ruskoulun liikunnanopetuksessa. Toinen tavoite oli selvittää millainen tanssi-ilmaisu tuntirakenne ja millaiset harjoitukset ... -
”Liikuta kehoa, taivuta kieltä, näin on oppimisessa paljon mieltä!” : liikuntakasvattajat monikulttuuristen ryhmien kielen opettajina
Siljamäki, Mariana; Anttila, Eeva (Liikunnan ja terveystiedon opettajat ry., 2020)Miltä sinusta tuntuisi oppia vierasta kieltä liikkumalla, toiminnallisesti? Entä voisivatko suomalaiset liikuntakasvattajat tukea maahanmuuttajataustaisten lasten ja nuorten integroitumista yhteiskuntaamme opettamalla ... -
Tanhukerhosta taiteen perusopetukseen : tapaustutkimus opetussuunnitelman laadinnasta taiteen perusopetukseen
Jylhä, Hanna-Maria (2001) -
Musiikinopetuksen haasteita ja mahdollisuuksia monikulttuurisessa koulussa : sukellus kahden monikulttuurisen yläkoulun musiikinopetuksen arkeen
Silfverberg, Raija (2011)Tutkimus käsittelee musiikinopetusta monikulttuurisissa kouluissa pureutuen kahden monikulttuurisen koulun musiikinopetuksen arkeen. Tutkimuksessa tarkastellaan musiikinopetuksen roolia koulujen suvaitsevaisuus- ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.