Konkari kaapissa : ideaaliopiskelija työkokemusta omaavien varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden diskursseissa
Mykkänen, A., Itäkare, S., Paasovaara-Pösö, S., & Rantavuori, L. (2023). Konkari kaapissa : ideaaliopiskelija työkokemusta omaavien varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden diskursseissa. Journal of Early Childhood Education Research, 12(2), 98-123. https://doi.org/10.58955/jecer.v12i2.121376
Published in
Journal of Early Childhood Education ResearchDate
2023Copyright
© 2023 Susanna Itäkare, Arttu Mykkänen, Salla Paasovaara-Pösö ja Laura Rantavuori
Opiskelijat, joilla on aikaisempaa varhaiskasvatuksen alan työkokemusta, ovat olleet viime vuosina kasvava joukko varhaiskasvatuksen yliopistokoulutuksessa. Aikaisempi tutkimus on antanut viitteitä, että kyseisen opiskelijaryhmän odotukset opiskelulta ja toiminta opettajankoulutuksen kannalta keskeisissä opetusharjoitteluissa voivat poiketa opiskelijoista, jotka edustavat traditionaalista yliopisto-opiskelijan normia. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin aikaisempaa varhaiskasvatuksen alan työkokemusta omaavien varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden tuottamia diskursiivisia subjektipositioita opetusharjoittelun kontekstissa. Haastatteluaineisto (n = 12, haastatteluiden kesto 10 h 13 min) analysoitiin kriittisen diskurssianalyysin keinoin. Tuloksissa tuotettiin kuusi subjektipositiota: oppimiseen orientoitunut opiskelija, työkokemusasiantuntija, mentorin kollega, konkari kaapissa, mentorin tai yliopiston kriitikko ja noviisiopettajaopiskelija. Lisäksi tutkimuksessa tuotettiin subjektipositioiden synteesinä ideaaliopiskelijan diskurssi. Ideaaliopiskelijan diskurssi on ristiriitaisten ominaisuuksiensa vuoksi saavuttamattomissa, ja se haastaa aikaisempaa traditionaalista yliopisto-opiskelijan ideaalia. Tulosten perusteella esitetään ehdotuksia varhaiskasvatuksen opetusharjoittelun kehittämiseen ja monenlaisista taustoista tulevien opiskelijoiden kohtaamiseen.
...
Early childhood education teacher students with previous work experience have been a growing group of students in the university education in recent years. Previous research has indicated that this student group's expectations regarding studying and activities in teaching practicums, may differ from students who represent the traditional university student norm. This study examined the discursive subject positions produced by students with previous work experience in the field of early childhood education in the context of teaching practice. The interview material (n = 12, duration of interviews 10 h 13 min) was analyzed using critical discourse analysis. In the results, six subject positions were produced: the subject positions of a learning-oriented student, a work experience expert, a mentor’s colleague, an expert in the closet, critic of the university or the mentor, and a novice student teacher. In addition, a discourse of the ideal student was created as a synthesis of the subject positions. The discourse of the ideal student is unattainable due to its contradictory characteristics, and it challenges the previous traditional ideal of a university student. Based on the results, suggestions are made for the development of teaching practicums in early childhood education and for meeting students from various backgrounds.
...
Publisher
Suomen varhaiskasvatus ryISSN Search the Publication Forum
2323-7414Keywords
kokeneet opiskelijat traditionaalinen yliopisto-opiskelija kriittinen diskurssianalyysi jatkuva oppiminen experienced students traditional university student critical discourse analysis opetusharjoittelu diskurssianalyysi opettajankoulutus korkeakouluopiskelu elinikäinen oppiminen täydennyskoulutus varhaiskasvatuksen opettajat ihanteet opettajuus
Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/182871572
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
The Proficiency in Swedish of Finnish Speaking University Students : Status and Directions for the Future
Palviainen, Åsa (Centre for Applied Language Studies, University of Jyväskylä, 2010)All Finnish-speaking students in Finland are obliged to study Swedish at lower and upper secondary school. At university, students taking a degree must obtain a Civil Service Language Proficiency (CSLP) Certificate in ... -
University students’ interpretations of study-related peer sociality
Kosonen, Toni; Mäkinen, Marita; Annala, Johanna; Penttinen, Leena (Routledge, 2023)This article explores university students’ interpretations of peer sociality in the context of academic studies. The study draws on thematic interviews with Finnish students (n = 28) representing two sets of study fields ... -
"Opiskelu on ollut mielenkiintoista ja mukavaa" : yliopistoon kiinnittyminen opettajaopiskelijoiden ensimmäisen vuoden kokemusten valossa
Käppi, Tuomas (2014)Tässä pro gradu-työssä tutkittiin ensimmäisen vuoden opiskelijoiden kiinnittymistä yliopistoon. Kiin-nittyminen on prosessi, jossa opiskelijasta tulee yliopistoyhteisön jäsen ja hän alkaa toimia akateemis-ten tavoitteiden ... -
Supervisory discussions during the early childhood education and care student teacher practicum period : the cultural scripts, phases and discourses
Chydenius, Heidi; Ukkonen-Mikkola, Tuulikki; Fonsén, Elina (Routledge, 2023)Practicum periods are an essential part of early childhood education and care (ECEC) teacher training. To support a student’s learning, they need supervision by an expert ECEC teacher to process and analyse information, ... -
”Aloitin opinnot. Sain uusia ajatuksia ja paransin uramahdollisuuksiani” : yliopisto-opiskelijoiden kuvauksia viisaista ratkaisuistaan
Paananen, Elina (2020)Tutkimuksessa tarkasteltiin pääsääntöisesti persoonallisen viisauden näkökulmasta yliopisto opiskelijoiden kuvauksia tilanteista, joissa he olivat kokeneet tehneensä viisaan ratkaisun tai toimineensa viisaasti ja miksi. ...