Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorMykkänen, Arttu
dc.contributor.authorItäkare, Susanna
dc.contributor.authorPaasovaara-Pösö, Salla
dc.contributor.authorRantavuori, Laura
dc.date.accessioned2023-04-26T05:24:17Z
dc.date.available2023-04-26T05:24:17Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationMykkänen, A., Itäkare, S., Paasovaara-Pösö, S., & Rantavuori, L. (2023). Konkari kaapissa : ideaaliopiskelija työkokemusta omaavien varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden diskursseissa. <i>Journal of Early Childhood Education Research</i>, <i>12</i>(2), 98-123. <a href="https://doi.org/10.58955/jecer.v12i2.121376" target="_blank">https://doi.org/10.58955/jecer.v12i2.121376</a>
dc.identifier.otherCONVID_182871572
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86592
dc.description.abstractOpiskelijat, joilla on aikaisempaa varhaiskasvatuksen alan työkokemusta, ovat olleet viime vuosina kasvava joukko varhaiskasvatuksen yliopistokoulutuksessa. Aikaisempi tutkimus on antanut viitteitä, että kyseisen opiskelijaryhmän odotukset opiskelulta ja toiminta opettajankoulutuksen kannalta keskeisissä opetusharjoitteluissa voivat poiketa opiskelijoista, jotka edustavat traditionaalista yliopisto-opiskelijan normia. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin aikaisempaa varhaiskasvatuksen alan työkokemusta omaavien varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden tuottamia diskursiivisia subjektipositioita opetusharjoittelun kontekstissa. Haastatteluaineisto (n = 12, haastatteluiden kesto 10 h 13 min) analysoitiin kriittisen diskurssianalyysin keinoin. Tuloksissa tuotettiin kuusi subjektipositiota: oppimiseen orientoitunut opiskelija, työkokemusasiantuntija, mentorin kollega, konkari kaapissa, mentorin tai yliopiston kriitikko ja noviisiopettajaopiskelija. Lisäksi tutkimuksessa tuotettiin subjektipositioiden synteesinä ideaaliopiskelijan diskurssi. Ideaaliopiskelijan diskurssi on ristiriitaisten ominaisuuksiensa vuoksi saavuttamattomissa, ja se haastaa aikaisempaa traditionaalista yliopisto-opiskelijan ideaalia. Tulosten perusteella esitetään ehdotuksia varhaiskasvatuksen opetusharjoittelun kehittämiseen ja monenlaisista taustoista tulevien opiskelijoiden kohtaamiseen.fi
dc.description.abstractEarly childhood education teacher students with previous work experience have been a growing group of students in the university education in recent years. Previous research has indicated that this student group's expectations regarding studying and activities in teaching practicums, may differ from students who represent the traditional university student norm. This study examined the discursive subject positions produced by students with previous work experience in the field of early childhood education in the context of teaching practice. The interview material (n = 12, duration of interviews 10 h 13 min) was analyzed using critical discourse analysis. In the results, six subject positions were produced: the subject positions of a learning-oriented student, a work experience expert, a mentor’s colleague, an expert in the closet, critic of the university or the mentor, and a novice student teacher. In addition, a discourse of the ideal student was created as a synthesis of the subject positions. The discourse of the ideal student is unattainable due to its contradictory characteristics, and it challenges the previous traditional ideal of a university student. Based on the results, suggestions are made for the development of teaching practicums in early childhood education and for meeting students from various backgrounds.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen varhaiskasvatus ry
dc.relation.ispartofseriesJournal of Early Childhood Education Research
dc.rightsCC BY-NC 4.0
dc.subject.otherkokeneet opiskelijat
dc.subject.othertraditionaalinen yliopisto-opiskelija
dc.subject.otherkriittinen diskurssianalyysi
dc.subject.otherjatkuva oppiminen
dc.subject.otherexperienced students
dc.subject.othertraditional university student
dc.subject.othercritical discourse analysis
dc.titleKonkari kaapissa : ideaaliopiskelija työkokemusta omaavien varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden diskursseissa
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202304262700
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkola University Consortium Chydeniusen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange98-123
dc.relation.issn2323-7414
dc.relation.numberinseries2
dc.relation.volume12
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2023 Susanna Itäkare, Arttu Mykkänen, Salla Paasovaara-Pösö ja Laura Rantavuori
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysoopetusharjoittelu
dc.subject.ysodiskurssianalyysi
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.subject.ysokorkeakouluopiskelu
dc.subject.ysoelinikäinen oppiminen
dc.subject.ysotäydennyskoulutus
dc.subject.ysovarhaiskasvatuksen opettajat
dc.subject.ysoihanteet
dc.subject.ysoopettajuus
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10747
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7829
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10746
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p13164
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6262
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6266
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4918
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1039
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8790
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.relation.doi10.58955/jecer.v12i2.121376
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY-NC 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY-NC 4.0