Tavoitteena monikielisyyttä tukeva äidinkielen ja kirjallisuuden opetus
Aalto, E., & Kauppinen, M. (2011). Tavoitteena monikielisyyttä tukeva äidinkielen ja kirjallisuuden opetus. In E. Lehtinen, S. Aaltonen, M. Koskela, E. Nevasaari, & M. Skog-Södersved (Eds.), Kielenkäyttö verkossa ja verkostoissa (pp. 6-21). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA ry. AFinLA-e: Soveltavan kielitieteen tutkimuksia, 3. https://journal.fi/afinla/article/view/4453
Julkaistu sarjassa
AFinLA-e: Soveltavan kielitieteen tutkimuksiaToimittajat
Päivämäärä
2011Tekijänoikeudet
© 2011 Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry
Traditionally, Finnish as a mother tongue has been separated from other school languages. Developing learners’ wider language repertoire has not been in focus or seen as an aim or underpinning value. This article discusses how mother tongue teaching could promote learners’ plurilingualism. First, features of effective language teaching are discussed. Special attention is paid to language learning with and through other learning. Then, teaching tradition is explored through textbook analysis. Finally, some characteristics of plurilingual education are described and examples of good practices presented. Monikielistyneessä yhteiskunnassa myös äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksella on tärkeä roolinsa kaikkien oppilaiden kielellisen identiteetin ja repertoaarin rakentamisessa ja monikielisyyden tukemisessa. Tässä artikkelissa pohdimme, mitä kielellisen repertoaarin kehittäminen ja monikielisen identiteetin tukeminen voivat tarkoittaa äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa. Käsittelemme ensin sitä, millaisia haasteita monikielinen oppilas kenties kohtaa äidinkielen ja kirjallisuuden tunnilla. Sen jälkeen pohdimme kielitaidon ja sisältötietojen oppimista tukevan pedagogiikan piirteitä: millainen sisältöopetus tukee myös kielitaidon kehittymistä ja hyödyntää monikielistä ja -kulttuurista ryhmää resurssina. Sitten erittelemme oppikirjoista sitä, millaiset sisällölliset ja työskentelytapavalinnat näyttäisivät olevan äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa tavallisia ja miten ne suhteutuvat kielitaitoa kehittävän opetuksen piirteisiin. Lopuksi esittelemme joitakin konkreettisia esimerkkejä monikielisyyttä tukevasta äidinkielen opetuksesta.
...
Julkaisija
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA ryEmojulkaisun ISBN
978-951-9388-57-1Kuuluu julkaisuun
Kielenkäyttö verkossa ja verkostoissaISSN Hae Julkaisufoorumista
1798-7822Asiasanat
Alkuperäislähde
https://journal.fi/afinla/article/view/4453Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/20706433
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lukemisen linjaukset : lukutaito ja sen opetus perusopetuksen äidinkielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmissa
Kauppinen, Merja (Jyväskylän yliopisto, 2010) -
Lukiolaisten kirjoittajaidentiteetit ja itsen ymmärtämisen prosessi : reflektiivinen kirjoittaminen lukion äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa
Erra, Satu (Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry., 2020)Pohdin artikkelissani reflektiivistä kirjoittamista lukion äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa: tarkastelen, miten reflektio näkyy lukio-laisten omaa kirjoittamista pohtivissa teksteissä. Liitän reflektion ... -
“Sit mulla ois ollut jotain niinku personality issues” : linguistic identities of plurilinguals
Habte, Yohana Tewelde (2021)Vuoteen 2030 mennessä joka viides lapsi Helsingissä puhuu suomea toisena kielenään. Monikieliset lapset ovat jo usean vuoden ajan vaatineet huomiota, joka nostaisi heidän rikkaan ja moninaisen kielenkäyttönsä negatiivisen ... -
Opettajaopiskelijoiden kielitoinen toimijuus monikielisten oppijoiden etäohjauksessa
Aalto, Eija; Skinnari, Kristiina; Mård-Miettinen, Karita; Siponkoski, Milka (Suomen ainedidaktinen tutkimusseura, 2022)Artikkelissa tarkastellaan opettajaopiskelijoiden kielitietoista toimijuutta ohjaustilanteessa, jossa he tukevat etäyhteyksin eri-ikäisiä monikielisiä oppijoita. Ennestään tuntemattomien monikielisten oppijoiden ohjaaminen ... -
“If you don’t know English, it is like there is something wrong with you.” : Students’ views of language(s) in a plurilingual setting
Krogager Andersen, Line; Pitkänen-Huhta, Anne (De Gruyter, 2024)Based on a repertoire-oriented stance to language learning and a broad definition of language awareness, this study investigates students’ discursive representations of the languages in their repertoires in the context of ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.