Kielten oppikirjat tekstimaailmaan ja -toimintaan sosiaalistajina
Kauppinen, M., Saario, J., Huhta, A., Keränen, A., Luukka, M.-R., Pöyhönen, S., Taalas, P., & Tarnanen, M. (2008). Kielten oppikirjat tekstimaailmaan ja -toimintaan sosiaalistajina. In M. Garant, I. Helin, & H. Yli-Jokipii (Eds.), Kieli ja globalisaatio (pp. 201-234). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja, 66. https://journal.fi/afinlavk/article/view/59991
Julkaistu sarjassa
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisujaTekijät
Päivämäärä
2008Tekijänoikeudet
© Kirjoittaja(t) ja Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry
In this article we explore the types of language and textual worlds that school language study books represent, and socialize 9th grade pupils into. In our analysis we concentrate on the most frequently used study books in mother tongue and foreign language teaching in the Finnish 9th grade. The results indicate that the textual repertoire of the study books is very much school-oriented and barely includes any aspects of the globalized and multimodal free time of the pupils. There are some media texts available in the study books but these are mainly newspaper texts in a modified format. New media texts are almost completely nonexistent; also the texts produced by the pupils are not commonly used to supplement the study book repertoire. The study books for both mother tongue and foreign languages are based on a view of language as a set of segregated skills. In the world outside school, however, language and language use tend to be functional, situational and dynamic. Tarjoaako suomalainen koulu, erityisesti äidinkielen ja vieraiden kielten opetus, oppilaalle mahdollisuuksia sosiaalistua tekstikäytänteisiin, joiden avulla hän pystyy oppimaan tietoja ja taitoja selviytyäkseen monimuotoistuvissa teksti- ja mediaympäristöissä? Millaisten tekstien parissa koulussa työskennellään, ja millaisiin tekstikäytänteisiin kielten opetus oppilaita valmentaa? Millaiset ovat oppilaiden vapaa-ajan tekstikäytänteet ja -maisemat, ja kohtaavatko koulun ja arjen käytänteet? Muun muassa näihin kysymyksiin etsimme vastausta Suomen Akatemian rahoittamassa Muuttuvat teksti- ja mediamaisemat (ToLP) -hankkeessa, johon tämä artikkeli liittyy. Hankkeessa toteutettiin keväällä 2006 laaja kyselytutkimus, johon osallistui noin 1700 perusasteen 9. luokan oppilasta 102 koulusta ja noin 740 äidinkielen ja kirjallisuuden ja vieraiden kielten opettajaa. Kyselyssä selvitettiin muun muassa eri oppimateriaalien asemaa ja merkitystä opetuksessa. Äidinkielen ja kirjallisuuden opettajista lähes 93 prosenttia ja vieraiden kielten opettajista lähes 98 prosenttia mainitsi oppikirjan tärkeimmäksi oppimateriaaliksi. Koska oppikirja näyttäisi tutkimuksen mukaan olevan tärkein ikkuna kieleen ja tekstikäytänteisiin, tarkastelemme tässä artikkelissa, millaiseen kieli- ja tekstimaailmaan 9. luokan oppilaille suunnatut äidinkielen ja vieraiden kielten oppikirjat oppilaita sosiaalistavat ja millaiseen toimintaan ne tekstien kanssa ohjaavat.
...
Julkaisija
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ryEmojulkaisun ISBN
978-951-9388-54-0Kuuluu julkaisuun
Kieli ja globalisaatioISSN Hae Julkaisufoorumista
0781-0318Asiasanat
Alkuperäislähde
https://journal.fi/afinlavk/article/view/59991Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/18191183
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisätietoja rahoituksesta
Suomen Akatemian rahoittama Muuttuvat teksti- ja mediamaisemat (ToLP) -hankeLisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Oman äidinkielen tekstitaidot monikielisyyttä rakentamassa : näkökulmia kielille annettuihin merkityksiin ja kielten käyttöön
Tarnanen, Mirja; Kauppinen, Merja; Ylämäki, Annika (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA, 2017)This article examines L1 literacy practices and use of L1 from the perspective of students and teachers with migrant background. We focus particularly on the meaning making of literacy practices and use of L1 in both ... -
Lukion vieraiden kielten opettajien käytänteitä ja käsityksiä eriyttävästä arvioinnista
Roiha, Anssi; Nieminen, Juuso; Mäntylä, Katja (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2023)This study explores the perceptions and practices of upper secondary school language teachers on differentiated assessment. The data were collected through a closed and open-ended questionnaire (n=48) and individual ... -
Maailma muuttuu - mitä tekee koulu? : äidinkielen ja vieraiden kielten tekstikäytänteet koulussa ja vapaa-ajalla
Luukka, Minna-Riitta; Pöyhönen, Sari; Huhta, Ari; Taalas, Peppi; Tarnanen, Mirja; Keränen, Anna (Jyväskylän yliopisto, soveltavan kielentutkimuksen keskus, 2008) -
Pathways to better writing practices in foreign language teaching : an analysis of writing exercises in an English course book used in a migrant class
Akhtar, Johanna (2012)Tässä työssä tutkin oppikirjaa, joka on käytössä yläkoulussa, mutta ei ole alun perin laadittu peruskoulua varten. Kirjaa käytetään yläkoulussa alkavan englannin opetuksessa. Käytännössä kaikki oppilaat näissä ryhmissä ... -
Monilukutaito lukion historian opetuksessa
Sulkunen, Sari; Luukka, Minna-Riitta; Saario, Johanna; Veistämö, Tommi (Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry., 2019)Lukion opetussuunnitelman perusteisiin (Opetushallitus, 2015) on sisällytetty Monilukutaidot ja media -aihekokonaisuus, jossa monilukutaito määritellään taitoina tulkita ja tuottaa erilaisia tekstejä. Jokaisen opettajan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.