Fyysisen aktiivisuuden merkitys lukiolaisten koulu-uupumuksen ennaltaehkäisyssä ja hyvinvoinnin edistämisessä
Authors
Date
2023Copyright
© The Author(s)
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää fyysisen aktiivisuuden merkityksiä lukiolaisten koulu-uupumuksen ennaltaehkäisyssä ja hyvinvoinnin edistämisessä. Tutkielmassa tarkasteltiin fyysisen aktiivisuuden merkitystä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin perustana sekä sitä, millainen fyysinen aktiivisuus edistää lukiolaisten hyvinvointia. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin tekijöitä, jotka vaikuttavat fyysisen aktiivisuuden ja hyvinvoinnin toteutumiseen lukiolaisten keskuudessa.
Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jossa on piirteitä fenomenologis-hermeneuttisesta tieteenfilosofiasta. Opettajien haastattelut toteutettiin syksyllä 2022 hyödyntäen puolistrukturoitua haastattelurunkoa ja oppilaiden kokemuksia selvitettiin alkuvuodesta 2023 Webropol-ohjelmalla avoimien kysymyksien avulla. Lopullinen aineisto koostui neljästä lukion liikunnanopettajan haastattelusta sekä 30 lukio-opiskelijan avoimien kysymyksien vastauksista. Aineistot analysoitiin aineistolähtöisellä laadullisella sisällönanalyysillä.
Tutkimus osoitti, että fyysisellä aktiivisuudella on merkittävä rooli lukiolaisten uupumuksen ennaltaehkäisyssä ja hyvinvoinnin edistämisessä. Fyysinen aktiivisuus edistää kokonaisvaltaista hyvinvointia ja parantaa jaksamista. Ainoastaan harvoissa tilanteissa fyysinen aktiivisuus koettiin uupumusta lisäävänä tekijänä.
Tutkimuksen johtopäätös on, että fyysistä aktiivisuutta olisi hyvä sisältyä jokaiseen päivään vähintään liikuntasuositusten mukaisen määrän verran eli tunti päivässä. Hyödyt eivät varastoidu, joten lukiolaisia tulisi ohjata sisäistämään fyysinen aktiivisuus osaksi heidän päivärutiinejaan. Hyvinvointia edistävä ja koulu-uupumusta ehkäisevä fyysinen aktiivisuus on tekijälle mielekästä ja ottaa huomioon kokonaiskuormituksen.
...
The aim of this study was to find out the significance of physical activity in preventing school burnout and promoting well-being of high school students. This thesis examined the importance of physical activity as the basis of comprehensive well-being of high school students, as well as the different forms of physical activity that contributes the well-being of the students. In addition, this study observes the factors that affect the realization of physical activity and well-being of high school students.
The method used in the research is a qualitative research and it has features of phenomenological-hermeneutic philosophy of science. The material for this research was collected from high school teachers with semi-structured interviews in the fall of 2022. Students’ experiences were examined in January 2023 with Webropol -software using open-ended questions. The study material included four interviews and 30 answers to open-ended questions. The data were analyzed by data-oriented qualitative content analysis.
This study shows that physical activity plays a significant role in preventing burnout and promoting well-being of high school students. Physical activity promotes the physical and mental well-being and improves the ability of coping. The study shows that only in few situations/cases physical activity can increase the feeling of exhaustion.
The conclusion of the study is that it is important to include at least the recommended amount of physical activity every day, i.e., an hour a day. The benefits of the physical activity are not stored which is why high school students should be guided to make physical activity as a part of their daily routine. Physical activity that promotes well-being and prevents school burnout is meaningful for the students and takes into account the total workload.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lukiolaisten stressi ja koulu-uupumus : fyysisen aktiivisuuden yhteydet opinnoista koettuun stressiin ja koulu-uupumukseen
Ruotsalainen, Simo (2022)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää lukiolaisten fyysisen aktiivisuuden, opinnoista koetun stressin ja koulu-uupumuksen määrää sekä niiden yhteyksiä sukupuolittain, vuosikursseittain ja fyysisen aktiivisuuden ... -
“Olen väsynyt. En jaksa. Kuulkaa minua. Kuulkaa meitä.” : lukiolaisten koulu-uupumuksen diskurssit lehtien kantaa ottavissa teksteissä vuosina 2020–2022
Kankkunen, Aino (2024)Tässä laadullisessa diskurssintutkimuksessa tarkastellaan lukiolaisten koulu-uupumukseen kytkeytyviä diskursseja lehtien kantaa ottavissa teksteissä. Tutkimustehtävänä oli selvittää, millaisia sosiaalisia ... -
Fyysisen aktiivisuuden yhteys opiskelu-uupumukseen ja opiskeluintoon lukiolaisilla
Vekara, Laura (2018)Nykypäivän kiireisessä elämänrytmissä hyvinvointia alentavia stressioireita esiintyy yhä nuoremmilla eikä loppuun palaminen ole enää vain työikäisten ongelma. Työikäisillä fyysinen aktiivisuus näyttäisi olevan yhteydessä ... -
Koulu-uupumuksen, masennusoireilun sekä ongelmakäyttäytymisen yhteys koulun keskeyttämiseen liittyviin ajatuksiin toisen asteen opinnoissa
Tahkola, Leena (2018)Tutkimuksessa tarkasteltiin toisen asteen opiskelijoiden koulun keskeyttämiseen liittyvien ajatusten määrää sekä yhteyttä erilaisiin hyvinvoinnin pulmiin. Hyvinvoinnin pulmina tutkimuksessa tarkasteltiin koulu-uupumusta, ... -
Yläkoululaisten koulu-uupumus : koulu-uupumuksen muutokset, sukupuolierot ja yhteydet akateemisiin taitoihin sekä itsetuntoon
Parviainen, Milja (2016)Tutkimuksessa tarkasteltiin yläkoululaisten koulu-uupumusta eli kokonaiskoulu-uupumusta, uupumusasteista väsymistä, kyynistymistä sekä riittämättömyyden tunteita. Nuorten koulu-uupumusta tarkasteltiin sekä seitsemännellä ...