Yläkoululaisten koulu-uupumus : koulu-uupumuksen muutokset, sukupuolierot ja yhteydet akateemisiin taitoihin sekä itsetuntoon
Tekijät
Päivämäärä
2016Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Tutkimuksessa tarkasteltiin yläkoululaisten koulu-uupumusta eli kokonaiskoulu-uupumusta, uupumusasteista väsymistä, kyynistymistä sekä riittämättömyyden tunteita. Nuorten koulu-uupumusta tarkasteltiin sekä seitsemännellä että yhdeksännellä luokalla, ja tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita koulu-uupumuksen mahdollisista yläkoulun aikaisista muutoksista. Koulu-uupumuksen oireiden voimakkuutta verrattiin suomalaisen normiaineiston riskirajoihin, ja osalla nuorista määriteltiin olevan riski kokea koulu-uupumusta. Tutkimuksessa selvitettiin lisäksi sukupuolten välisiä eroja koulu-uupumuksessa ja tarkasteltiin akateemisten taitojen eli lukemisen taitojen ja matematiikan taitojen sekä itsetunnon yhteyksiä koulu-uupumuksen oireisiin ja oireissa mahdollisesti tapahtuneisiin muutoksiin. Tutkimuskysymyksiin vastattiin tilastollisilla menetelmillä (riippumattomien otosten t-testi, toistomittausten monimuuttujainen varianssianalyysi, Pearsonin korrelaatiokerroin, ristiintaulukointi ja Khiin neliö -testi). Tutkimuksen aineisto (n = 1054) on kerätty osana Jyväskylä Longitudinal Study of Dyslexia -tutkimusprojektia.
Tulokset osoittivat nuorten oireilevan jo seitsemännellä luokalla, ja koulu-uupumuksen oireet lisääntyivät entisestään yläkoulun aikana sekä tytöillä että pojilla. Tytöillä kokonaiskoulu-uupumuksen ja uupumusasteisen väsymisen oireet lisääntyivät kuitenkin voimakkaammin kuin pojilla, ja tytöt raportoivatkin yhdeksännellä luokalla poikia enemmän uupumusasteisen väsymisen oireita. Pojat sen sijaan kokivat sekä seitsemännellä että yhdeksännellä luokalla tyttöjä enemmän kyynistymisen oireita, ja riski kokea kyynistymistä kosketti erityisesti poikia. Tutkimuksessa havaittiin, että jos nuorella oli jo seitsemännellä luokalla riski kokea koulu-uupumusta, oli hänellä tyypillisesti riski myös yhdeksännellä luokalla. Tutkimus osoitti myös, että valtaosalla nuorista oli riski kokea koulu-uupumusta jossain vaiheessa yläkoulua. Lisäksi akateemisten taitojen sekä itsetunnon havaittiin olevan osittain yhteydessä koulu-uupumuksen oireisiin ja oireissa yläkoulun aikana tapahtuneisiin muutoksiin.
Tutkimus lisäsi ymmärrystä yläkoululaisten koulu-uupumuksesta, josta on vain vähän aiempaa tutkimustietoa. Tutkimuksessa tarkasteltiinkin tiedettävästi ensimmäistä kertaa koulu-uupumusta seitsemänneltä luokalta yhdeksännelle luokalle ulottuvalla pitkittäisasetelmalla. Koulu-uupumus kosketti nuoria erityisesti yhdeksännellä luokalla, mutta varhaisen puuttumisen vuoksi koulu-uupumukseen olisi kiinnitettävä huomioita jo yläkoulun alussa. Koulu-uupumuksen ennaltaehkäisy olisi mielekästä kohdistaa koko ikäryhmälle, sillä huomattavalla osalla nuorista oli riski kokea koulu-uupumusta.
...
Muu nimeke
Koulu-uupumuksen muutokset, sukupuolierot ja yhteydet akateemisiin taitoihin sekä itsetuntoonAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29739]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Koulu-uupumuksen, masennusoireilun sekä ongelmakäyttäytymisen yhteys koulun keskeyttämiseen liittyviin ajatuksiin toisen asteen opinnoissa
Tahkola, Leena (2018)Tutkimuksessa tarkasteltiin toisen asteen opiskelijoiden koulun keskeyttämiseen liittyvien ajatusten määrää sekä yhteyttä erilaisiin hyvinvoinnin pulmiin. Hyvinvoinnin pulmina tutkimuksessa tarkasteltiin koulu-uupumusta, ... -
“Olen väsynyt. En jaksa. Kuulkaa minua. Kuulkaa meitä.” : lukiolaisten koulu-uupumuksen diskurssit lehtien kantaa ottavissa teksteissä vuosina 2020–2022
Kankkunen, Aino (2024)Tässä laadullisessa diskurssintutkimuksessa tarkastellaan lukiolaisten koulu-uupumukseen kytkeytyviä diskursseja lehtien kantaa ottavissa teksteissä. Tutkimustehtävänä oli selvittää, millaisia sosiaalisia ... -
Matemaattisten taitojen ja sukupuolen yhteys oppilaan koulu-uupumukseen
Liikala, Emilia; Polojärvi, Matilda (2022)Koulu-uupumus on lasten ja nuorten keskuudessa lisääntyvä ilmiö ja sillä voi olla merkittäviä seurauksia oppilaan tulevaisuudelle. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa matemaattisen taitotason ja sukupuolen ... -
Yläkouluaikaisen koulu-uupumuksen ja suoritusstrategioiden yhteys myöhempään koulupudokkuuteen
Varjus, Annakaisa (2016)Koulupudokkuuden taustalla olevien asioiden selvittäminen on tärkeää, sillä koulupudokkuudella on suuret haitat niin yksilölle kuin yhteisölle. Tämän vuoksi on tärkeää löytää ne tekijät, jotka vaikuttavat siihen, että ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.