Jyväskylän yliopisto | JYX-julkaisuarkisto

  • suomi  | Anna palautetta |
    • suomi
    • English
 
  • Kirjaudu
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä aineisto 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > Näytä aineisto

Koulu-uupumuksen, masennusoireilun sekä ongelmakäyttäytymisen yhteys koulun keskeyttämiseen liittyviin ajatuksiin toisen asteen opinnoissa

Thumbnail
Katso/Avaa
437.0Kb

Lataukset:  
Show download detailsHide download details  
Tekijät
Tahkola, Leena
Päivämäärä
2018
Oppiaine
PsykologiaPsychology
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.

 
Tutkimuksessa tarkasteltiin toisen asteen opiskelijoiden koulun keskeyttämiseen liittyvien ajatusten määrää sekä yhteyttä erilaisiin hyvinvoinnin pulmiin. Hyvinvoinnin pulmina tutkimuksessa tarkasteltiin koulu-uupumusta, masennusoireilua sekä ongelmakäyttäytymistä. Koulu-uupumuksen osalta tutkimuksessa tarkasteltiin kouluun liittyvää uupumusasteista väsymystä sekä koulutyöhön liittyvää kyynisyyttä. Tutkimuksessa selvitettiin lisäksi sukupuolen sekä koulutusmuodon (lukio / ammattiopisto) yhteyttä koulun keskeyttämiseen liittyviin ajatuksiin. Lisäksi tutkittiin, onko hyvinvoinnin pulmien yhteys koulun keskeyttämiseen liittyviin ajatuksiin erilainen tytöillä ja pojilla sekä lukiolaisilla ja ammattiin opiskelevilla nuorilla. Tutkimuskysymyksiin vastattiin määrällisin menetelmin (varianssianalyysi, GLM). Tutkimuksen osallistujat (n = 2859) opiskelivat joko lukiossa tai ammatillisessa oppilaitoksessa ensimmäistä vuottaan ja tutkimusaineisto on kerätty neljältä eri paikkakunnalta. Tutkimus on osa laajempaa Koulupolku: Alkuportailta jatko-opintoihin -hanketta. Tulosten mukaan suurimmalla osalla nuorista ei ole koulun keskeyttämiseen liittyviä ajatuksia. Toisaalta, noin 10 prosentilla nuorista keskeyttämiseen liittyviä ajatuksia oli usein tai erittäin usein. Ammattiin opiskelevista tytöistä 12,3 % kuului riskiryhmään koulun keskeyttämisen suhteen, eli heillä oli usein tai erittäin usein koulu- tai opintolinjan vaihtamiseen tai keskeyttämiseen liittyviä ajatuksia. Vastaavaan ryhmään lukiolaistytöistä kuului 8,2 %. Sekä ammattiin opiskelevista että lukiolaispojista vastaavaan ryhmään kuului 7,5 % opiskelijoista. Tytöillä koulutusmuoto vaikutti tilastollisesti merkitsevästi keskeyttämiseen liittyviin ajatuksiin niin, että ammattiin opiskelevilla tytöillä oli lukiolaistyttöjä enemmän keskeyttämiseen liittyviä ajatuksia. Hyvinvoinnin pulmien yhteys koulun keskeyttämiseen liittyviin ajatuksiin näyttäytyi erilaisena riippuen sukupuolesta ja koulutusmuodosta. Tyttöjen osalta koulutusmuodolla ja kyynisyydellä oli kaksisuuntainen yhdysvaikutus keskeyttämisajatuksiin. Vaikka kyynisyys oli kaikkien sekä lukiossa että ammatillisessa oppilaitoksessa opiskelevien keskuudessa yhteydessä keskeyttämisajatuksiin, ammattiin opiskelevilla tytöillä tämä yhteys oli voimakkaampi kuin muilla opiskelijoilla. Kyynisyyden lisäksi myös masennusoireilu ja ongelmakäyttäytyminen olivat yhteydessä koulun keskeyttämiseen liittyviin ajatuksiin. Nämä yhteydet eivät riippuneet sukupuolesta tai koulutusmuodosta. Tutkimuksen perusteella näyttäisi siltä, että kyyninen suhtautuminen koulutyöhön, masennusoireilu sekä ongelmakäyttäytyminen lisäävät koulun keskeyttämiseen liittyviä ajatuksia toisen asteen opinnoissa. Tutkimus vahvisti osaltaan aiempaa tutkimusta erilaisten hyvinvoinnin pulmien, etenkin koulu-uupumukseen liittyvän kyynisyyden, yhteydestä koulun keskeyttämiseen liittyviin ajatuksiin. Koulun keskeyttämiseen liittyvät ajatukset lisäävät koulun keskeyttämisen riskiä, joten niiden taus-taulla oleviin tekijöihin on syytä puuttua koulupudokkuuden ennaltaehkäisemiseksi. Tutkimus myös osoitti, että erityisesti ammattiin opiskelevien tyttöjen koulu-uupumuksen tunnistaminen ja varhainen tukeminen voisi ennaltaehkäistä koulupudokkuutta. Samoin masennusoireiluun sekä ongelmakäyttäytymiseen tulisi puuttua ja saada apua jo varhaisessa vaiheessa nuorten koulutuksessa pysymisen ja heidän hyvinvointinsa tukemiseksi. ...
Asiasanat
koulupudokkuus toisen asteen opinnot koulu-uupumus masennusoireilu ongelmakäyttäytyminen lukio ammatilliset oppilaitokset masennus opintojen keskeyttäminen uupumus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201808153834

Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedot
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [23424]

Samankaltainen aineisto

Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.

  • Ulkoisen ongelmakäyttäytymisen yhteys toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiin ja vertaisten tuki suojaavana tekijänä 

    Tavinen, Bettina; Vihola, Emmi (2020)
    Tässä tutkimuksessa tarkastelimme, ennakoiko kuudennella luokalla arvioitu ulkoinen ongelmakäyttäytyminen koulutuksen keskeyttämisriskiä toisella asteella. Tutkimme myös, ennakoiko ulkoinen ongelmakäyttäytyminen koulutuksen ...
  • Opintojen läpäisyn ennustettavuus ammatillisessa oppilaitoksessa : motivaation yhteys opintomenestykseen 

    Määttä, Tommi (2014)
    Määttä, Tommi: OPINTOJEN LÄPÄISYN ENNUSTETTAVUUS AMMATILLISESSA OPPILAITOKSESSA - MOTIVAATION YHTEYS OPINTOMENESTYKSEEN Erityispedagogiikan pro gradu. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteen laitos, 2014. 56 sivua. ...
  • Psykologisen joustamattomuuden yhteys nuorten koulutuspaikkaan tyytyväisyyteen ja koulutuksen keskeyttämisajatuksiin toisen asteen koulutuksessa 

    Liinamaa, Sara; Taulavuori, Mira (2021)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yhdeksännen luokan psykologisen joustamattomuuden yhteyksiä nuorten toisen asteen koulutukseen sitoutumiseen ja sen muutoksiin koulutuksen ensimmäisen vuoden aikana. Lisäksi ...
  • Peruskoulun aikaisen erityisopetustaustan sekä koulumenestyksen yhteydet opintojen keskeyttämiseen ja koulu-uupumukseen ammatillisessa koulutuksessa 

    Mansikkamäki, Laura (2013)
    Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää ensimmäistä vuottaan ammatillisessa koulu-tuksessa opiskelevien nuorten opintojen keskeyttämiseen sekä koulu-uupumukseen joh-taneita tekijöitä. Tarkastelun kohteena olivat erityisesti ...
  • Ei-akateeminen perhetausta ja yliopisto-opiskelu : ulkopuolisuuden tunne ja opintojen keskeyttämisen syyt 

    Okker, Sauli (2019)
    Tämä tutkielma paneutuu ei-akateemisissa perheissä varttuneiden yliopisto-opiskelijoiden kokemuksiin. Ei-akateemisesta perhetaustasta tulevat opiskelijat kokevat muun muassa ulkopuolisuuden, epävarmuuden ja joukkoon ...
  • Selaa aineistoja
  • Selaa aineistoja
  • Artikkelit
  • E-kirjat
  • Esitelmät ja posterit
  • Historialliset kartat
  • Julkaisusarjat
  • Konferenssit ja seminaarit
  • Lehdet
  • Opinnäytteet
  • Oppimateriaalit
  • Nuotit ja musiikki
  • Tutkimusdata
  • Tutkimusraportit
  • Valokuvat

Selaa

Kaikki aineistotKokoelmaluetteloJulkaisupäivätTekijätAsiasanatJulkaistuLaitosOppiaine

Omat tiedot

Kirjaudu sisään

Tilastot

Tarkastele käyttötilastoja
  • Kuinka julkaista JYXissä?
  • Rinnakkais­tallentaminen
  • Opinnäytteiden julkaisu
  • Väitöskirjojen julkaisu
  • Julkaisupalvelut

Avoin tiede JYU:ssa
 
Tietosuojailmoitus

Saavutettavuusseloste

Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.
Open Science Centre