Sähköpostiviestien aloitukset ja lopetukset oppijansuomessa ja oppijanruotsissa
Toropainen, O., & Lahtinen, S. (2013). Sähköpostiviestien aloitukset ja lopetukset oppijansuomessa ja oppijanruotsissa. AFinLA-e: Soveltavan kielitieteen tutkimuksia, 5, 181-199. https://journal.fi/afinla/article/view/8746
Published in
AFinLA-e: Soveltavan kielitieteen tutkimuksiaDate
2013Copyright
© Kirjoittajat & Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys, 2013
This study examines interpersonality and audience awareness of initial greetings and leave-taking formulae in 1,041 e-mails (523 Finnish, 518 Swedish) written by Finnish (n = 222) and Swedish (n = 174) language learners in basic education, secondary education and at university level in Finland. The results reveal that there are certain communicative differences between the two groups. The e-mails contain different levels of formality: Swedish learners use more initial greetings and their messages are slightly more coherent than those of Finnish learners. The initial greeting hei/hej is commonly used in different contexts, regardless of the language. Learners’ audience awareness is indicated by addressing the recipient by their proper name. The largest variation has been found in leave-taking formulae in both groups. We observed that greetings and leave-taking become more complex and increasingly similar to the target language at a higher level of profciency.
Publisher
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ryISSN Search the Publication Forum
1798-7822Keywords
interpersonaalisuus muodollisuus sähköpostiviestin oppijan suomi oppijan ruotsi viitekehyksen taitotasot interpersonality formality learner Finnish learner Swedish CEFR proficiency levels kielenkäyttö sähköposti ruotsin kieli kieli ja kielet kielitaito koululaiset kirjallinen viestintä opiskelijat suomen kieli
Original source
https://journal.fi/afinla/article/view/8746Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/22881018
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Discursive Identity Work and Interculturality during Blue-Collar Work Practice Abroad : Finnish Engineering Students as Language Learners and Users
Räisänen, Tiina (Multilingual Matters, 2019)This chapter addresses foreign language learners’ and users’ discursive identity work and interculturality in the context of blue-collar work practice abroad. It focuses on Finnish engineering students who were working in ... -
A language socialisation perspective on Swedish immersion in Finland : Students, teachers, and parents as key actors
Björklund, Siv; Mård-Miettinen, Karita; Pakarinen, Sanna (John Benjamins Publishing Company, 2022)This retrospective review applies a language socialisation perspective in examining the findings of a four-year research project on Swedish immersion in Finland. Findings from nine sub-studies within the project are reported ... -
Svenskstuderandes språkanvändning utanför studier
Randma, Vanessa (2022)Tämän tutkielman tarkoitus oli selvittää, miten ruotsin yliopisto-opiskelijat käyttävät ruotsin kieltä opintojensa ulkopuolella, mutta myös miten kieltä käytetään opinnoissa ja minkälaisia ajatuksia opiskelijoilla on ... -
"Hey what's up dude!" : greetings in email messages in L2 English and L2 Swedish
Taponen, Sara (2014)Sähköpostin käyttö on nykyään hyvin yleistä, niin arjessa kuin työelämässäkin. Viestejä kirjoittaessa olisi kuitenkin syytä pitää mielessä tervehdysten käyttämisen merkitys sähköpostiviestinnässä, varsinkin vierailla ...