University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Svenskstuderandes språkanvändning utanför studier

Thumbnail
View/Open
214.5 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Randma, Vanessa
Date
2022
Discipline
Ruotsin kieliSwedish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkielman tarkoitus oli selvittää, miten ruotsin yliopisto-opiskelijat käyttävät ruotsin kieltä opintojensa ulkopuolella, mutta myös miten kieltä käytetään opinnoissa ja minkälaisia ajatuksia opiskelijoilla on kielenkäytöstä ja -oppimisesta. Tutkimukseen osallistui kolme ruotsia pääaineenaan opiskelevaa yliopisto-opiskelijaa. Aineistonkeruun menetelmänä tutkimuksessa toimivat yksilöhaastattelut, joista on tehty sisällönanalyysi. Tutkimuksen pääpaino on siis haastatteluista saadussa aineistossa ja näin ollen haastateltavien yksilöllisissä kokemuksissa ja mielipiteissä. Tulokset osoittavat, että tutkimuksen ennakko-oletus pitää melko pitkälti paikkansa: kyseiset ruotsin opiskelijat eivät aktiivisesti käytä ruotsin kieltä kovinkaan paljon opintojensa ulkopuolella, vaan sen sijaan lukevat, kuulevat tai kuuntelevat sitä, ja käyttävät ruotsin sijasta muita kieliä. Opinnoissa ruotsin kielen käyttö on selvästi aktiivisempaa ja monipuolisempaa. Yleisesti tutkimuksesta kävi myös ilmi, että opiskelijat suhtautuvat kielen oppimiseen ja käyttämiseen positiivisesti, ja että he haluaisivat käyttää sitä enemmän myös vapaa-ajalla. Tutkimustulosten perusteella ei kuitenkaan voi tehdä yleistettäviä johtopäätöksiä kielenkäytöstä tai kertoa sille yksiselitteisiä syitä, vaan ennemminkin tarkastella sitä kohderyhmän kannalta. Ongelmakohta tässä tutkimuksessa oli kielenkäytön määritelmä. Vaikka termiin sisältyy sekä kohdekielen lukeminen, kirjoittaminen, kuunteleminen että puhuminen, keskittyivät haastateltavat vastauksissaan etenkin kielen suulliseen tuottamiseen. Näin ollen vastaukset hieman vaihtelevat termin käsityksestä riippuen. Kielen tuottamiseen keskittyminen kuitenkin mahdollisesti tarkentaa tutkimusta jollain tasolla, sillä tähän aiheeseen liittyen aineistoa on melko paljon, jolloin sitä pystytään käsittelemään ja analysoimaan tarkemmin. ...
 
Tämän tutkielman tarkoitus oli selvittää, miten ruotsin yliopisto-opiskelijat käyttävät ruotsin kieltä opintojensa ulkopuolella, mutta myös miten kieltä käytetään opinnoissa ja minkälaisia ajatuksia opiskelijoilla on kielenkäytöstä ja -oppimisesta. Tutkimukseen osallistui kolme ruotsia pääaineenaan opiskelevaa yliopisto-opiskelijaa. Aineistonkeruun menetelmänä tutkimuksessa toimivat yksilöhaastattelut, joista on tehty sisällönanalyysi. Tutkimuksen pääpaino on siis haastatteluista saadussa aineistossa ja näin ollen haastateltavien yksilöllisissä kokemuksissa ja mielipiteissä. Tulokset osoittavat, että tutkimuksen ennakko-oletus pitää melko pitkälti paikkansa: kyseiset ruotsin opiskelijat eivät aktiivisesti käytä ruotsin kieltä kovinkaan paljon opintojensa ulkopuolella, vaan sen sijaan lukevat, kuulevat tai kuuntelevat sitä, ja käyttävät ruotsin sijasta muita kieliä. Opinnoissa ruotsin kielen käyttö on selvästi aktiivisempaa ja monipuolisempaa. Yleisesti tutkimuksesta kävi myös ilmi, että opiskelijat suhtautuvat kielen oppimiseen ja käyttämiseen positiivisesti, ja että he haluaisivat käyttää sitä enemmän myös vapaa-ajalla. Tutkimustulosten perusteella ei kuitenkaan voi tehdä yleistettäviä johtopäätöksiä kielenkäytöstä tai kertoa sille yksiselitteisiä syitä, vaan ennemminkin tarkastella sitä kohderyhmän kannalta. Ongelmakohta tässä tutkimuksessa oli kielenkäytön määritelmä. Vaikka termiin sisältyy sekä kohdekielen lukeminen, kirjoittaminen, kuunteleminen että puhuminen, keskittyivät haastateltavat vastauksissaan etenkin kielen suulliseen tuottamiseen. Näin ollen vastaukset hieman vaihtelevat termin käsityksestä riippuen. Kielen tuottamiseen keskittyminen kuitenkin mahdollisesti tarkentaa tutkimusta jollain tasolla, sillä tähän aiheeseen liittyen aineistoa on melko paljon, jolloin sitä pystytään käsittelemään ja analysoimaan tarkemmin. ...
 
Keywords
ruotsin kieli kielen oppiminen kieli ja kielet oppiminen opiskelijat kielenkäyttö kielitaito
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205232839

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4412]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • A language socialisation perspective on Swedish immersion in Finland 

    Björklund, Siv; Mård-Miettinen, Karita; Pakarinen, Sanna (John Benjamins Publishing Company, 2022)
    This retrospective review applies a language socialisation perspective in examining the findings of a four-year research project on Swedish immersion in Finland. Findings from nine sub-studies within the project are reported ...
  • Finskspråkiga universitetsstudenters språkideologiska uppfattningar om de förnyade språk- och kommunikationsstudierna vid Jyväskylä universitet 

    Korpikunnas, Roosa (2022)
    Jyväskylän yliopiston Monikielisen akateemisen viestinnän keskus (Movi) on viime vuosina uudistanut kandidaatintutkintoihin kuuluvia kieli- ja viestintäopintojaan. Uusimuotoiset kieli- ja viestintäopinnot koostuvat ...
  • Discursive Identity Work and Interculturality during Blue-Collar Work Practice Abroad : Finnish Engineering Students as Language Learners and Users 

    Räisänen, Tiina (Multilingual Matters, 2019)
    This chapter addresses foreign language learners’ and users’ discursive identity work and interculturality in the context of blue-collar work practice abroad. It focuses on Finnish engineering students who were working in ...
  • Referens och artikelbruk på olika CEFR-nivåer hos finskspråkiga universitetsstudenter : en jämförelse mellan svenska och engelska 

    Lehtonen, Pirjo (2015)
    Tutkielmassani tarkastelen suomenkielisten yliopisto-opiskelijoiden kirjoitelmien nominilausekkeita. Selvitän, kuinka yliopisto-opiskelijat hallitsevat nominilausekkeiden referenssikategoriat ja artikkelit Eurooppalaisen ...
  • Syntactic complexity in Finnish-background EFL learners’ writing at CEFR levels A1–B2 

    Khushik, Ghulam Abbas; Huhta, Ari (Walter de Gruyter GmbH, 2022)
    Eurooppalaisen viitekehyksen (EVK) merkitys kielikoulutukselle on lisännyt tutkimusta sen taitotasojen kielellisistä piirteistä; tarkempi tieto näistä piirteistä auttaisi EVK:n soveltamista opetusmateriaalien, kurssien ja ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre