Tekstitaidot suomalaisissa ja venäläisissä äidinkielen oppikirjoissa
Kynkäänniemi, M. (2006). Tekstitaidot suomalaisissa ja venäläisissä äidinkielen oppikirjoissa. In P. Pietilä, P. Lintunen, & H.-M. Järvinen (Eds.), Kielenoppija tänään (pp. 143-158). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja, 64. https://journal.fi/afinlavk/article/view/59962
Authors
Date
2006Copyright
© 2006 Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry
The modern world is a textual world. The way people relate to their mother tongue is undergoing a re-evaluation as a result of internationalisation and globalisation. Changes in the conceptual systems and modes of action of society are reflected in language and language use. Language is under active discussion: people are often concerned about usage, changes in language are seen as degeneration, and there is even a fear that when the norms of language begin to crumble, those of behaviour and culture will follow suit. The teaching of the mother tongue faces a challenging situation with the media shaping language use and continuously creating new meanings. What kind of resources, then, will instruction be able to give young people to cope with and survive in the world of social and cultural texts? In my article, I will look at a Finnish textbook for the teaching of Finnish and literature in the 9th grade of the comprehensive school and a Russian textbook for teaching Russian at the corresponding level. I will examine and compare the textbooks with regard to the types of text they contain and the types of tasks linked up with the texts. Studying the texts will reveal the textual world of the textbook into which the student is being socialised, and examining the tasks will bring out the type of literacy that the instruction aims at.
...
Publisher
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ryParent publication ISBN
951-9388-52-4Is part of publication
Kielenoppija tänäänISSN Search the Publication Forum
0781-0318Keywords
Original source
https://journal.fi/afinlavk/article/view/59962Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/16533932
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Oman äidinkielen tekstitaidot monikielisyyttä rakentamassa : näkökulmia kielille annettuihin merkityksiin ja kielten käyttöön
Tarnanen, Mirja; Kauppinen, Merja; Ylämäki, Annika (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA, 2017)This article examines L1 literacy practices and use of L1 from the perspective of students and teachers with migrant background. We focus particularly on the meaning making of literacy practices and use of L1 in both ... -
Lukemisen linjaukset : lukutaito ja sen opetus perusopetuksen äidinkielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmissa
Kauppinen, Merja (Jyväskylän yliopisto, 2010) -
Luetaan, mutta ymmärretäänkö lukemaamme : lukustrategiat yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa
Mononen, Susanna (2011)Tutkimuksessa selvitetään lukustrategioiden opettamista äidinkielen ja kirjallisuuden op-pikirjoissa yläkoulussa seitsemänneltä luokalta yhdeksännelle luokalle. Aineistona tutkimuksessa ovat kaikkien oppikirjakustantajien ... -
Oppikirjat tavoitteiden tulkkeina ja tukijoina : tekstitaidot aikuisille maahanmuuttajille tarkoitetuissa suomen kielen oppikirjoissa
Jäppinen, Oili (2011)Tutkimuksessa tarkastellaan, millaisina kirjalliset tekstitaidot ja niiden harjoittelu näyttäytyvät kahdessa aikuisille maahanmuuttajille tarkoitetussa suomen kielen oppikirjassa. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan sitä, ... -
Tekstitaidot ammatillisessa peruskoulutuksessa : tapaustutkimus liiketalouden ja logistiikan aloista
Hannula, Saija (2011)Tutkimuksessa selvitetään ammatillisen peruskoulutuksen liiketalouden ja logistiikan koulutusalojen äidinkielen opetuksessa käsiteltäviä tekstitaitoja, erityisesti lukemisen ja kirjoittamisen taitoja. Aloja tarkasteltiin ...