Luetaan, mutta ymmärretäänkö lukemaamme : lukustrategiat yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa
Tutkimuksessa selvitetään lukustrategioiden opettamista äidinkielen ja kirjallisuuden op-pikirjoissa yläkoulussa seitsemänneltä luokalta yhdeksännelle luokalle. Aineistona tutkimuksessa ovat kaikkien oppikirjakustantajien tällä hetkellä yläkoulussa käytössä olevat äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjat: Aktiivi, Aleksis, Lentävä lause, Uusi Loitsu, Sisu, Taito, Voima&Taju sekä Tekstitaituri. Tutkimuskysymykset ovat seuraavat: Opetetaanko äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa lukustrategioita? Onko niissä tehtäviä, joissa oppilas tulee käyttäneeksi luku-strategiaa? Vai ovatko tehtävät sellaisia, ettei lukustrategioita tehtävän tekemiseen tarvitse hyö-dyntää? Jääkö lukustrategioiden opetus kokonaan yksittäisen opettajan vastuulle? Saavatko kaikki nuoret samanlaiset eväät lukutaitoon oppikirjasarjasta huolimatta?
PISAn tutkimusten mukaan lukustrategioiden hallinnalla on merkittävä vaikutus lukutai-toon. Taitavilla lukijoilla on käytössään erilaisia lukustrategioita, joista he osaavat valita parhai-ten kulloiseenkin tilanteeseen sopivan. Lukustrategiat ovat osa kansallisen Perusopetuksen ope-tussuunnitelman perusteita. Siirtyvätkö ne myös käytäntöön? Ovatko ne osa oppikirjoja? Muut-tuvat teksti- ja mediamaisemat -tutkimushankkeen mukaan oppikirja näyttelee merkittävää osaa äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa.
Tutkimustulosten mukaan yläkoululaiset nuoret saavat melko erilaiset eväät lukutaitoon, jos lukustrategioiden opetus perustuu suurimmaksi osaksi oppikirjaan. Oppikirjojen erot olivat merkittävät. Aleksis-, Lentävä lause ja Sisu-oppikirjoissa ei opeteta yhtään lukustrategiaa. Ak-tiivi-, Uusi Loitsu ja Tekstitaituri-oppikirjoissa opetetaan yksi ainoa lukustrategia. Taito, Voi-ma&Taju -oppikirjasarjassa taas jokaisena lukuvuotena tulee yksi lukustrategia ja lukustrategioita harjoiteltiin läpi oppikirjasarjan. Paljon jää siis muita oppikirjasarjoja käyttävän opettajan vastuulle lukustrategioiden opettamisesta. Miten käy tasa-arvoisen lukutaidon?
...
Muu nimeke
Lukustrategiat yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29613]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ryhmäviestintä yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa
Sievänen, Ellinoora (2013)Tutkimus käsittelee sitä, miten ryhmäviestintä on esillä yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa. Ryhmäviestintää ei ole koulukontekstissa tutkittu paljon. Oppikirjojen tutkimus hyödyttää sekä opettajia että ... -
Identiteettien diskurssit yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjasarjassa Taito-Voima-Taju
Hautala, Pauli (2012)Tutkimuksessa identiteettien diskursseista äidinkielen ja kirjallisuuden yläkoulun oppikirjasarjassa Taito-Voima-Taju tarkastellaan sitä, miten ja millaisin diskurssein erilaiset identiteetit esitetään oppikirjasarjassa. ... -
Draamakasvatus yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden opetusmenetelmänä
Koski, Maiju (2009) -
Eriyttäminen 7. luokan äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa : kahden oppikirjasarjan tarkastelua
Volotinen, Iina (2015)Tutkimuksessa tarkasteltiin eriyttämistä äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa. Oppikirjat ovat opettajalle valmiina oppimateriaaleina tärkeä työväline. Eriyttämisellä voidaan huomioida oppijoiden yksilölliset tarpeet ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.