”Sopisitko joukkoomme?” : inkluusion diskurssit suomalaisten yritysten verkkoviestinnässä
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Monimuotoinen työvoima on globalisaation myötä lisääntynyt myös Suomessa, mutta erilaisten yksilöiden integroituminen organisaation toimintaan on koettu haastavaksi. Viimeaikaisten tutkimusten perusteella ratkaisuksi tähän ongelmaan on nostettu inkluusio, jonka avulla varmistetaan, että jokainen yksilö voi taustastaan riippumatta olla oma itsensä, ja tuntea työyhteisössä kuuluvansa joukkoon. Tässä laadullisessa tutkimuksessa keskitytään tarkastelemaan sitä, miten inklusiivisuus rakentuu suomalaisten organisaatioiden ulkoisessa verkkoviestinnässä. Aiempien tutkimusten täydentäjänä tämä tutkimus tuo näkökulmaa siihen, mitä merkityksiä yritysten verkkosivuilla olevilla inkluusion diskursseilla voi työnhakijan mielessä muodostua, ja mitä tämä voisi tarkoittaa niin työnhakijalle kuin itse organisaatiollekin. Verkkoviestintä on yrityksille tärkeä imagoa rakentava työkalu, jonka pohjalta potentiaalinen hakija voi muodostaa käsityksen siitä, sopiiko hän organisaation palvelukseen vai ei.
Tutkimuksen aineistossa on tarkasteltu 10:n suomalaisen yrityksen verkkosivuja. Tutkimusmenetelmänä on käytetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysia ja diskurssianalyysia. Tutkimuksen tuloksissa on nähtävillä lisääntynyt kiinnostus monimuotoisuuden ja inkluusion käytänteitä kohtaan. Inkluusioon liittyviä teemoja tuotiin yritysten verkkosivuilla monipuolisesti esille ja niihin suhtauduttiin kantaa ottavasti. Diskurssianalyysin avulla erotettiin neljä inklusiivisuutta rakentavaa diskurssia: normatiivinen, työnantajalupaus, ideaalityöntekijä ja hyötynäkökulman diskurssit. Normatiivinen, työnantajalupaus ja hyötynäkökulman diskurssit painottuivat vahvasti yrityskuvan ja imagon parantamiseen sekä vastuullisuusaspektin esiintuomiseen. Ideaalityöntekijän diskurssien pyrkimys oli puolestaan löytää henkilöitä, jotka sopivat jo olemassa olevaan työyhteisöön, eli painotus oli inkluusion suhteen vahvasti assimilaatiossa. Jos yritys haluaa tuoda verkkosivuillaan esiin aidosti inklusiivista työnantajamielikuvaa ja yrityskulttuuria, olisi heidän tärkeää analysoida sitä, millainen viesti heidän verkkosivuiltaan ulkopuoliselle henkilölle välittyy. Seuraava panostus voisi olla siirtyminen retoriikasta käytäntöön ja tulosten esiintuomiseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29747]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Monimuotoisuusjohtamisen diskurssit suomalaisissa liike-elämän podcasteissa
Malytcheva, Jaana (2023)Globaaliset muutokset työelämässä ovat lisänneet monimuotoisuustoimia Suomessa niin organisaatio- kuin yhteiskunnan tasolla. On huomattu, että organisaatioiden monimuotoisempi henkilöstörakenne haastaa myös johtamistapoja ... -
Kaupungistumisen diskurssit suomalaisten sanomalehtien pääkirjoituksissa
Tapala, Petri (2020)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten kaupungistumista merkityksellistetään suomalaisissa sanomalehdissä. Aihe on ajankohtainen, sillä kaupungistuminen on vaikuttanut koko Suomeen merkittävästi jo vuosikymmenten ajan, ... -
Suomalaisten ja saamelaisten kategorisointi ja siihen kytkeytyvät diskurssit Réginald Outhier’n matkapäiväkirjassa Journal d’un voyage au Nord en 1736 & 1737
Kivi, Rami (2020)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tutkia suomalaisten sekä saamelaisten kategorisointia sekä kategorioihin kytkeytyviä diskursseja ranskalaisen astemittausretkikunnan jäsenen Réginald Outhier’n päiväkirjassa Journal ... -
Menneisyyden haamuja ja vihreitä kiristäjiä : yritysten yhteiskuntavastuun diskurssit talouslehdissä 2001-2005
Ahokas, Teemu-Ville (2006)Tutkimuksessa tarkastellaan, kuinka yritysten yhteiskuntavastuuta käsitellään kahdessa talouslehdessä vuosina 2001–2005. Aineistona tutkimuksessa on kyseisten lehtien yritysten yhteiskuntavastuuta käsittelevät artikkelit, ... -
Racist discourse in anonymous online reader comments
Mäkinen, Emma (2019)Rasismi on erittäin mukautumiskykyinen ideologia, jonka perustana on käsitys ihmisten ihonväriin perustuvasta erilaisuudesta ja hierarkiasta. Rasismin on mahdollista sopeutua erilaisiin toiminta- ja kommunikaatioympäristöihin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.