Racist discourse in anonymous online reader comments
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Rasismi on erittäin mukautumiskykyinen ideologia, jonka perustana on käsitys ihmisten ihonväriin perustuvasta erilaisuudesta ja hierarkiasta. Rasismin on mahdollista sopeutua erilaisiin toiminta- ja kommunikaatioympäristöihin siten, että sen havainnoiminen ja vastustaminen on ongelmallista. Verkkojulkaisujen kommenttiosiot ovat juuri tämänkaltaisia ympäristöjä, mutta niiden kautta tuotettu ja levitetty rasistinen diskurssi ei todellakaan ole uusi ilmiö, vaan sitä on havaittu jo vuosituhannen alussa. 2000-luvun kasvava maahanmuuttokriittisyys on tarjonnut tutkijoille mahdollisuuden tarkastella ulkoista uhkaa käsitteleviä rasistisia diskursseja, kun taas sisäisen valtakunnallisen uhan diskurssit ovat jääneet taka-alalle.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on osoittaa, että internetin tarjoamat anonyymit vuorovaikutuskanavat ovat potentiaalisia ympäristöjä rasististen diskurssien tuottamiselle. Tutkimuksen aineisto kerättiin The Washington Postin nettisivuilta, yhden elokuussa 2017 julkaistun, Charlottesvillen mielenosoitusta käsitelleen artikkelin kommenttikentästä. Yhdistämällä analyysissa sekä määrällisiä että laadullisia menetelmiä, tämä tutkimus tarjoaa yhtäaikaisesti laajan kuvan kohteena olleen kommenttikentän rasistisista kommenteista kuin myös mahdollistaa yksityiskohtaisen tarkastelun diskurssianalyysiin valitusta kommentista. Yhteensä yli 3300 tarkastellusta kommentista 242 kommentissa (7,2%) tuotettiin rasistisia diskursseja. Laadulliseen analyysin kohteeksi valikoitui rasistinen uhkadiskurssi, jonka avulla kommentoijat yrittivät muodostaa kuvan rodullistetusta toisesta, joka muodostaa uhan valkoiselle amerikkalaisväestölle.
Diskurssianalyysi johti merkittävään havaintoon siitä, että tarkasteltuun uhkadiskurssiin kuului olennaisena osana ulkopuolisen tahon syyllistäminen rodullistetusta uhasta. Tämä johtopäätös tukee aiempaa tutkimusta rasistisen uhkadiskurssin strategioista. Rasistiset kommentoijat myös kertasivat aktiivisesti Charlottesvillen mielenosoituksen tapahtumia syyttäen Yhdysvaltain liberaalimediaa kokonaiskuvan vääristämisestä. Syytösten suuntaaminen muihin kuin mielenosoitukseen osallistuneihin tahoihin mahdollisti rasistisen diskurssin tuottamisen ilman, että kommentoijaa välttämättä syytettiin rasismista. Huolestuneen kansalaisen äänen omaksuminen toimi siis tehokkaana suojana syytöksiä vastaan. Jatkotutkimuksen kannalta olisi tärkeää selvittää, kuinka poliittisesti ja ideologisesti vastakkaisten ryhmien konflikteja muotoillaan diskursiivisesti uudelleen rasistisen diskurssin hyödyksi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Media representations of asylum seekers : a multimodal analysis of online articles of the Guardian and the Daily Mail
Kanervirta, Anna (2018)Euroopan unionin alueelle saapui yli miljoona turvapaikanhakijaa pakolaiskriisin myötä vuonna 2015. Suurin osa turvapaikanhakijoista tuli Syyriasta, Afganistanista ja Irakista matkustaen vaarallisia meri- ja maareittejä. ... -
Commenting on poverty online : A corpus-assisted discourse study of the Suomi24 forum
Lehti, Lotta; Luodonpää-Manni, Milla; Jantunen, Jarmo Harri; Kyröläinen, Aki-Juhani; Vesanto, Aleksi; Lappala, Veronika (Suomen kielitieteellinen yhdistys, 2020)This paper brings new insight to poverty and social exclusion through an analysis of how poverty-related issues are commented on in the largest online discussion forum in Finland: Suomi24 (‘Finland24’). For data, we use ... -
A modern Pearl Harbor : a critical metaphorical analysis of news reporting the war in Afganistan
Helenius, Satu (2002) -
Supervisory discussions during the early childhood education and care student teacher practicum period : the cultural scripts, phases and discourses
Chydenius, Heidi; Ukkonen-Mikkola, Tuulikki; Fonsén, Elina (Routledge, 2023)Practicum periods are an essential part of early childhood education and care (ECEC) teacher training. To support a student’s learning, they need supervision by an expert ECEC teacher to process and analyse information, ... -
“Sexuality does not belong to the game” : Discourses in Overwatch Community and the Privilege of Belonging
Välisalo, Tanja; Ruotsalainen, Maria (IT-Universitetet i København, 2022)Players can experience a sense of belonging to videogames and the transmedial worlds surrounding them. There nevertheless exist ongoing negotiations over who has the right to belong to these spaces. Multiple works addressing ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.