Musiikinopettaja toimivan vuorovaikutusilmapiirin luojana, kehittäjänä ja ylläpitäjänä
Authors
Date
2023Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämä kanditutkielmani on kirjallisuuskatsaus, jossa tarkastelen toimivaa vuorovaikutusilmapiiriä yläkoulun musiikintunnilla. Käsittelen aihetta opettajan näkökulmasta ja pohdin, millä keinoilla musiikinopettaja voi kehittää ja ylläpitää musiikintuntien vuorovaikutusilmapiiriä. Aihetta on tärkeä tutkia, sillä toimiva vuorovaikutusilmapiiri on merkityksellistä oppimisen ja opettamisen kannalta.
Tutkielmani rakenne koostuu vuorovaikutusilmapiirin, ryhmädynamiikan ja ryhmänhallintataitojen määrittelystä. Aloitan aiheen käsittelyn pohtimalla opettajan kompetenssin sekä opettajaan ja oppilaisiin liittyvän luottamuksen merkitystä vuorovaikutusilmapiirille. Tämän jälkeen tarkastelen, miten ryhmätoiminnan vaiheet, tunteet ja positiiviset oppimiskokemukset vaikuttavat turvallisen ilmapiirin muodostumiseen ja sitä kautta musiikintuntien vuorovaikutusilmapiiriin. Lopuksi käsittelen vuorovaikutustaitojen, erilaisten oppimistilanteiden sekä palautteen ja arvioinnin merkitystä osana toimivaa vuorovaikutusilmapiiriä musiikintunneilla.
Kirjallisuus ja tutkimukset osoittavat, että toimiva vuorovaikutusilmapiiri ja turvallinen ympäristö vaikuttavat positiivisesti oppimiseen, oppimiskokemuksiin sekä itseluottamukseen. Opettajalla on keskeinen rooli toimivan vuorovaikutusilmapiirin mahdollistajana. Aiheen tutkimista on mahdollisuus jatkaa oppilaan näkökulmasta esimerkiksi pohtimalla, millainen on toimiva vuorovaikutusilmapiiri oppilaiden näkökulmasta ja millä keinoilla oppilaat voivat tukea vuorovaikutusilmapiiriä. Lisäksi etäopetuksen ja hybridimallien vaikutukset toimivaan vuorovaikutusilmapiirin ovat ajankohtaisia tutkimusnäkökulmia.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Musiikinopettajien käsityksiä ja kokemuksia empatiasta ja myötätunnosta sekä niiden asemasta opetuksessa ja opetussuunnitelmissa
Voutilainen, Anna (2021)Tutkimukseni tavoitteena oli tutkia peruskoulun ja lukion opetussuunnitelman arvoperustassa sekä opetussuunnitelman musiikin oppiaineen yleisissä tavoitteissa mainittua myötätunnon ja empatian käsitettä. Tutkimukseni avulla ... -
Syrjäytymisen ehkäisemisen mahdollisuudet yläkoulun musiikinopetuksessa
Vesalainen, Mika (2023)Tämä kandidaatintutkielma on kirjallisuuskatsaus nuorten syrjäytymiseen ja sen ehkäisemiseen. Erityisesti keskityn musiikinopettajan näkökulmaan ja siihen, kuinka yläkoulun musiikinopetuksen kautta voisi ehkäistä nuorten ... -
Musiikinopettajan kasvu ammatti-identiteetissään johtajuuden ilmiöihin peilaten
Nuutinen, Ella (2021)Tarkastelen kandidaatintutkielmassani musiikinopettajan ammatti-identiteettiä johtajuuden näkökulmista. Sekä musiikinopettajuus että johtajuus rakentuvat vahvasti henkilökohtaisen identiteetin kautta, ... -
Teacher beliefs about student agency in whole-class playing
Stolp, Eveliina; Moate, Josephine; Saarikallio, Suvi; Pakarinen, Eija; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Taylor & Francis, 2022)This study explores music teachers’ beliefs of student agency in whole-class playing and investigates what characterises student agency through teachers’ values, actions and observations within this unique multimodal and ... -
Vuorovaikutustaidot musiikinopetuksen voimavarana : opettajien kokemuksia vuorovaikutuksen merkityksestä musiikintunnilla
Vuori, Matleena (2018)Vuorovaikutus näkyy arkipäiväisessä elämässä jatkuvasti, mutta on myös tärkeä osa opetusta, oppimista ja opettajan ammattitaitoa. Luokkahuoneessa tapahtuvaa vuorovaikutusta on tutkittu paljon, mutta musiikin aineenopetukseen ...